قوانین مهاجرتی دانمارک برای اعطای تابعیت به مهاجران تقریبا شبیه به سایر کشورهای جهان است: متقاضی باید 9 سال در این کشور سابقه اقامت داشته باشد؛ در آزمون زبان دانمارکی قبول شود؛ سوءسابقه نداشته باشد؛ از لحاظ مالی خودکفا باشد؛ و نمره لازم را در آزمون آشنایی با تاریخ، سیاست و جامعه دانمارک کسب کند.

اما پارلمان دانمارک روز گذشته (پنجشنبه) با تصویب یک قانون Law جدید، شرط دیگری را به این فهرست اضافه کرد که شاید برای بسیاری از مهاجران انجام آن خیلی ساده باشد اما برای مهاجران مسلمان، نه.

طبق این قانون جدید که از آغاز سال جدید میلادی (اول ژانویه 2019) به اجرا گذاشته می‌شود، فردی که درخواست شهروندی او از سوی دولت دانمارک پذیرفته شده باید در مراسم ادای سوگند شهروندی، با فردی که او را سوگند می‌دهد دست بدهد!

همانطورکه گفته شد، انجام این شرط برای بسیاری از مهاجران بسیار ساده است اما همین مسئله‌ی به ظاهر ساده، به اعتقاد فعالان حقوق بشر، نقض آزادی Freedom مذهبی به شمار می‌رود.

در حال حاضر، بسیاری از افرادی که متقاضی دریافت تابعیت دانمارکی هستند، مهاجرانی هستند که از کشورهای مسلمان به این کشور آمده‌اند و آنهایی که به اصول اسلام پایبند هستند، تماس با جنس مخالف را -اگر جزو محارمِ آنها نباشد- نمی‌پذیرند.

یک زن مسلمان به نام «حنا جعفر» در این باره می‌گوید: «به عنوان یک مسلمان، عمل به دین برای من به این معناست که باید حجابم را رعایت کنم و با غیرمحارم دست ندهم.»

با این حال، بر اساس قانون جدیدی که روز پنجشنبه در پارلمان دانمارک به تصویب رسید، دست ندادن با جنس مخالف در مراسم دریافت شهروندی به این معناست که متقاضی هنوز به طور کامل آمادگی ورود به جامعه دانمارک را ندارد.

مارتین هنریکسن، نماینده مسلمان‌ستیز پارلمان دانمارک در توجیه این قانون گفته است: «دست ندادن با دیگران هنگام احوالپرسی بی‌احترامی است و اگر کسی نمی‌تواند کاری به این سادگی را انجام دهد دلیلی وجود ندارد که شهروند دانمارک شود!»

در حال حاضر، تصویب این قانون با اعتراضات زیادی در دانمارک مواجه شده است. چندین شهردار دانمارکی (که طبق قانون، برگزاری مراسم ادای سوگند شهروندی در شهرها برعهده آنها گذاشته شده) از این قانون جدید که حتی پوشیدن دستکش را نیز هنگام دست دادن ممنوع اعلام کرده است، انتقاد کرده‌اند.

آنها معتقدند پارلمان دانمارک با تصویب این قانون، یک سنت اجتماعی (دست دادن) را به یک ارزش ملی تبدیل کرده است. برخی دیگر از شهرداران نیز اجبار کردن دیگران به دست دادن با یکدیگر را بر خلاف ایدئولوژی و ارزش‌های خود اعلام کرده‌اند.

شهردار یکی از شهرهای دانمارک نیز در مصاحبه با یک روزنامه محلی گفته است هنگام برگزاری مراسم اعطای شهروندی، اجرای این قانون جدید را نادیده خواهد گرفت و تکان دادن سر یا تعظیم کردن متقاضی را به جای دست دادن از او قبول خواهد کرد. او همچنین گفته است که امتناع مسلمانان از دست دادن را بی‌احترامی تلقی نمی‌کند.

طی سالهای اخیر، دست ندادن مهاجران مسلمان با جنس مخالف هنگام دریافت شهروندی در سایر نقاط اروپا نیز حاشیه‌ساز شده است. به عنوان نمونه، تابستان گذشته شهرداری لوزان درخواست تابعیت سوئیسی یک زوج مسلمان را به دلیل دست ندادن آنها با جنس مخالف رد کرد اما دادگاه در نهایت به نفع این زوج مسلمان رای داد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 446336 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟