تحویل گولن به ترکیه و نجات کردهای شمال شرق سوریه!

 

چندی پیش و در اوج تیرگی روابط واشنگتن - انکارا در دادگاهی تشریفاتی برانسون کشیش مسیحی جاسوس Spy آمریکایی در ترکیه آزاد شد. بعد از این ماجرا تهدیدات تحریمی ترامپ Trump علیه ترکیه مجدد تکرار شد که نشان می داد هنوز مسائلی میان دو کشور برای معامله وجود دارد در همین حال اردوغان بر استرداد گولن تاکید می کرد و ترامپ آن را خط قرمزی برای آمریکا معرفی می کرد. سخنان امروز چاووش اوغلو نشان داد گولن نه تنها خط قرمز آمریکا نیست بلکه می تواند موضوع معامله ای جدید میان ترامپ و اردوغان باشد. برخی بر این باورند که چشم پوشی آنکارا از حمله به شمال شرق فرات (علی رغم وعده اخیر اردوغان) می تواند ما به ازای مناسبی برای تسلیم گولن باشد.

به نظر می رسد اردوغان و ترامپ هر دو به انجام این معامله مایل باشند اما رفتارهای هر دو طرف نشان می دهد که علی رغم این تمایل هریک می کوشند تا قیمت را به نفع خود بالاتر ببرند بر این مبنا اردوغان از عزم جزم دولتش برای حمله به شمال شرق سوریه می گوید و در عین حال برخی از گروه های مسلح در این منطقه را همراه خود در حمله قریب الوقوع معرفی می کند و در مقابل ترامپ با تهدید گروه های مسلح آنها را از همراهی با ترکیه در حمله به شمال شرق سوریه بر حذر می دارد. ترکیه از حمایت احتمالی اش از اسد با لحاظ برخی شرایط سخن می گوید و ترامپ ضمن تحسین کردها در مقابله با داعش ISIS بر عدم خروجش از شمال شرق سوریه تاکید می کند.

اگر این معامله صورت پذیرد اردوغان باید اولا از تکرار ادعای تکراری ناامن شدن مرزهای جنوبی اش از ناحیه کردها مدتی چشم پوشی کند این در حالی است که باید دستاوردی برای ارائه در انتخابات شهرداری ها (که بناست 4ماه دیگر در ترکیه برگزار کند) داشته باشد در مقابل ترامپ بعد از ماجرای رسوایی در ماجرای خاشقچی برای افکار عمومی توجیه مناسبی مبنی بر تحویل یک پناهنده دست و پا کند. شاید در این میان تحویل همزمان 120 جنگنده اف35 امریکایی به ترکیه بتواند حلال مشکل باشد جنگنده هایی که می تواند خیال اردوغان را نسبت به تامین امنیت مرزهای جنوبی اش حداقل در مقابل افکار عمومی ترکیه راحت کند و هم اشتهای سیری ناپذیر رییس جمهور تاجر مسلک آمریکا را ارضا کند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445244 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟