«نیکلاس کریستوف» خبرنگار ارشد روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به سفر اخیر خود به شهر ریاض عربستان می‌گوید مقامات ارشد سعودی در خفا اذعان می‌کنند که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دستور قتل Murder جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی را صادر کرده است.

«نیکلاس کریستوف» ضمن توصیف فضای خفقان‌آور شهر ریاض و ترس و هراس مردم از گفتگو با یک خبرنگار می‌افزاید: «مقامات ارشد سعودی در گفتگو‌های پنهانی می‌پذیرند که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده، اما همزمان اصرار دارند روابط آمریکا و عربستان بسیار مهمتر از زندگی یک فرد است».

به گفته این خبرنگار آمریکایی مقامات سعودی با این حال بر این باورند که آمریکا برای برقراری ثبات در منطقه باید از عربستان (و محمد بن سلمان) حمایت کند.

«کریستوف» به این اعتراف و اظهارات مقامات سعودی اینگونه واکنش نشان می‌دهد «پاسخ من به آن‌ها این بود: «مسئله صرفاً این نیست که بن سلمان یک قاتل The Murderer است، او منطقه را بی‌ثبات کرده است، با تحمیل گرسنگی شدید کودکان یمنی را می‌کُشد و همزمان موجب تضعیف منافع آمریکا و عربستان است. به هر چه که دست می‌زند، خرابش می‌کند».

او در بخش دیگری از گزارش خود با رد این ادعای مقامات سعودی که در صورت تحریم سلاح‌های آمریکایی به روسیه روی خواهند آورد، می‌نویسد: «برخی از مقامات سعودی مدام به من می‌گویند اگر ما (آمریکا) فروش سلاح به ریاض را تحریم کنیم، آن‌ها به سمت مسکو چرخش خواهند کرد. این ایده بی‌معنایی است. عربستان به قطعات یدکی ما نیاز دارد و مهمتر از آن اینکه همزمان با خرید سلاح یک نوع تضمینی دریافت می‌کنند که در صورت دردسر نظامی با ایران، آمریکا آن‌ها را نجات خواهد داد».

این خبرنگار ارشد آمریکایی همچنین می‌‌افزاید: «نیرو‌های مسلح عربستان حتی نمی‌توانند شبه‌نظامیان یمنی (مبارزان انصارالله) را شکست بدهند، چگونه می‌توانند در برابر ایران ایستادگی کنند؟ به همین دلیل است که ما بر حکومت عربستان نفوذ داریم و نه برعکس».اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445226 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟