ارتباط پوتین با دستگاه اطلاعاتی آلمان شرقی چه بوده است

به نقل از شبکه روسی آر تی، روزنامه بیلد آلمان با انتشار گزارشی، از کشف کارت شناسایی محرمانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دستگاه اطلاعاتی آلمان شرقی پرده برداشت.

روزنامه بیلد آلمان نوشت: تاکنون نمی‌دانستیم پوتین که تا سال 1990 کارمند «کا گ ب» (دستگاه اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی سابق) در درسدن آلمان بود، کارت شناسایی اشتازی (سازمان اطلاعاتی آلمان شرقی) را نیز دارا بوده است. همچین نام وی در فهرست نیروهای نظامی شوروی که دارای کارت شناسایی آلمانی بودند نیز ثبت نشده است.

پایگاه اینترنتی شبکه آر تی روسیه در ادامه نوشت: این کارت به پوتین اجازه می داد در هر لحظه، وارد مقر امنیتی در درسدن شود و به راحتی اقدام به جذب نیرو در آلمان شرقی کند و نیازی به کشف هویتش به عنوان کارمند دستگاه اطلاعاتی کا گ ب نباشد.

در حالی که دستگاه اطلاعاتی روسیه از واکنش به مقاله روزنامه بیلد خودداری کرده است، «الکساندر میخایلوف» سرلشکر بازنشسته در دستگاه امنیتی فدرال روسیه به خبرگزاری نووستی این کشور گفته است: این کارت در صورت اثبات، به احتمال زیاد سندی عادی برای ورود به مقر وزارت (اطلاعاتی آلمان) بوده است. کارمندان دفتر کا گ ب در درسدن با توجه به همکاری بالای دستگاه اطلاعاتی امنیتی شوروی و آلمان، نیازمند مدرک برای ورود به مقر اشتازی بودند. به همین جهت این سند لزوما به معنای عضویت پوتین در دستگاه اطلاعاتی آلمان شرقی نیست.

آژانس ثبت اشتازی (BStU) روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد پوتین این کارت را برای آنکه بتواند فعالیت هایش در کا گ ب را در همکاری با اشتازی انجام دهد، دریافت کرده بود.

گفتنی است کارت شناسایی پوتین که برای سازمان اشتازی است، در خلال تحقیقاتی که به تازگی درباره همکاری نزدیک کا گ ب و اشتازی انجام گرفت، کشف شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از افسران کا گ ب بود که در سال 1977 به این سازمان پیوست. وی در سالهای 1985 تا 1990 در دفتر خارجه دستگاه اطلاعاتی شوروی در درسدن واقع در آلمان شرقی کار می کرد و در سال 1991 با درجه سرهنگ دومی از کا گ ب بیرون آمد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444325 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟