روزنامه سعودی عکاظ: نباید روابط مان را با قطر عادی سازی کنیم

به گزارش رکنا، عکاظ روز چهارشنبه با انتشار مقاله ای درباره رابطه عربستان و قطر افزود: دشمنی صریح قطر با عربستان، زاده این روزها نیست، یک دشمنی قدیمی است که در دوران حکومت ملک فهد خود را نمایان کرد و در زمان ملک عبدالله نیز ادامه داشت تا اینکه به دوره ملک سلمان رسید که توانست تصمیمات شایسته ای علیه قطر اتخاذ کند.

'نظام قطر، حامی مالی تروریسم علیه عربستان است و از رسانه های خود برای تغییر نظام حاکم در عربستان استفاده می کند.'

عکاظ نوشت: قطر عملیات های تروریستی علیه عربستان را به لحاظ مالی تامین کرده و از رسانه های خود علیه حکومت ریاض بهره برده است. در همین راستا دوحه با معمر قذافی رئیس جمهوری سابق لیبی برای تغییر نظام سعودی توطئه کرد و نوارهای صوتی کشف شده در این باره، به خوبی نشان دهنده این توطئه است.

به نوشته این روزنامه سعودی، قطر به همه دشمنان عربستان کمک و با آنها همکاری می کند، از جمله گروه هایی نظیر اخوان المسلمین و حزب الله. از این رو باید به عادی سازی با چنین نظام جنایتکار و خائنی که به دنبال ضربه زدن به همسایگان و برادرانش است و با دشمنان عربستان همکاری دارد، «نه» گفت.

نباید با نظامی روابط خود را عادی سازی کنیم که فریاد دموکراسی سر می دهد اما در عمل توجهی به آن ندارد و افراط گرایان را علمای دین و نمادهای امت می داند.

نباید با نظامی روابط عادی داشت که همه امور و کارهایش آکنده از انواع شبه ها است؛ مثلا رسوایی هایش که در پرداخت رشوه به فیفا برای میزبانی جام جهانی داده یا گروه های تروریستی را که مامور به سرقت Stealing آثار باستانی عراق، سودان، مصر و سوریه کرده تا از آنها برای نمایش در موزه های دوحه استفاده کند.

عکاظ نوشت: ما با نظامی که به پیمانها و اظهارات خود پایبند نیست و توافق سیاسی با آن فایده ای ندارد، روابط خود را عادی نمی کنیم. قطر به یک درمان روانی نیاز دارد تا از کینه گذشته خود در رابطه با عربستان، مصر، بحرین و امارات رهایی یابد.

عکاظ در پایان نوشت: عادی سازی با نظامی که از ارتش های عربی انتقاد کرده و از اخلاق و احترام بی بهره است، درست نیست. موضع عربستان در رابطه با نظام قطر، نباید تغییر کند تا زمانی که قطر سیاست های خود را در قبال شروط تعیین شده توسط عربستان تغییر دهد.

به گزارش ایرنا؛ تنش در روابط سیاسی قطر و عربستان و اختلافات بر سر مسائل مختلف در ژوئن سال 2017 (تابستان 1396) به یکباره اوج گرفت و سه کشور مصر، امارات متحده عربی و بحرین همگام با حکام ریاض، قطر را تحریم کردند. این چهار کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی خود محاصره همه جانبه دریایی، هوایی و زمینی را علیه قطر به اجرا گذاشتند.

اختلافات عربستان و امارات و بحرین با دوحه حتی در اجلاس اخیر شورای همکاری نیز خود را نشان داد و با وجود دعوت ملک سلمان از امیر قطر برای شرکت در این اجلاس، تمیم بن حمد آل ثانی در آن حضور نیافت.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444308 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟