اقدام تلافی‌جویانه چین علیه کانادا در پی بازداشت مدیر ارشد هوآوی به بهانه نقض تحریم‌های ایران

به گزارش رکنا، به نقل از سی بی سی، با افزایش تنش‌های میان پکن و اتاوا به‌دلیل بازداشت مدیر ارشد شرکت هوآوی به بهانه نقض تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، چین نیز امروز (سه شنبه) در اقدامی تلافی‌جویانه یک دیپلمات سابق کانادایی را دستگیر کرد.

در ادامه این گزارش به نقل از دو منبع آمده است مایکل کاوریگ، مشاور ارشد «گروه بین المللی بحران» در امور آسیای شمال شرقی، امروز در چین بازداشت شده است. این گزارش می افزاید هنوز مشخص نیست که آیا بازداشت کاورینگ با تنش های اخیر میان کانادا و پکن که به دلیل دستگیری مدیر مالی هوآوی ایجاد شده است، ارتباطی دارد یا خیر.

گروه بین المللی بحران نیز روز سه شنبه، با صدور بیانیه ای بازداشت کاورینگ را تأیید و اعلام کرد مسئولان این نهاد هر آنچه در توان دارند برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره موقعیت و شرایط مایکل کاورینگ و همچنین آزادی Freedom فوری او انجام خواهند داد.

در ادامه گزارش سی بی سی آمده است وزارت امور خارجه چین و همچنین وزارت امنیت عمومی این کشور از پاسخ دادن به پرسش هایی درباره صحت اخبار منتشرشده درخصوص بازداشت این دیپلمات سابق کانادایی خودداری کردند. سفارت کانادا در پکن نیز اعلام کرد برای کسب اطلاعات در این خصوص باید به دولت کانادا مراجعه شود.

کانادا چند روز پیش (اول دسامبر) بنا به درخواست مقامات آمریکایی، «وانژو منگ» دختر بنیانگذار و یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری چینی هوآوی را به اتهام نقض تحریم‌های ایران، در شهر ونکوور بازداشت کرد. مقام‌های قضایی در نیویورک شرکت هوآوی را به نقض تحریم‌های آمریکا متهم کرده‌اند. آنها مدعی هستند این شرکت محصولات آمریکایی را به ایران و سایر کشورها منتقل کرده است. چین در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرده و خواستار آزادی وانژو منگ شده است. کانادا قصد دارد این مدیر ارشد مالی هوآوی را به آمریکا تحویل دهد.

این اقدام کانادا خشم چین را برانگیخته است. سخنگوی سفارت چین در کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کانادا بنا به درخواست آمریکا یک شهروند چین که هیچ‌یک از قوانین آمریکا یا کانادا را نقض نکرده، دستگیر کرده است. چین به شدت با اینگونه اقدامات که به حقوق انسانی قربانی لطمات جدی وارد می‌کند مخالف است و مراتب اعتراض خود را اعلام می‌کند». این مقام چینی همچنین خواستار آزادی فوری وانژو منگ شد.

در پی این اقدام کانادا، معاون وزیر خارجه چین، «تری برانستاد»، سفیر آمریکا در پکن، را احضار و مراتب اعتراض چین را نسبت به بازداشت خانم منگ به وی اعلام کرد. وزارت خارجه چین اعلام کرد طرف آمریکایی باید از فرمان بازداشت مدیر مالی هوآوی عقب نشینی کند. طبق اعلام وزارت خارجه چین، اقدامات آمریکا حقوق و منافع قانونی شهروندان چینی را نقض کرده است.

شرکت چینی هوآوی نیز در بیانیه‌ای انجام هرگونه اقدام خلاف قانون Law از سوی وانژو منگ را تکذیب و اعلام کرد تاکنون هیچگونه اطلاعاتی درخصوص صحت این اتهام دریافت نکرده است و از هرگونه اقدام غیرقانونی که خانم منگ انجام داده باشد اطلاعی ندارد.

پدر منگ از افراد بسیار نزدیک به شی جین‌ پینگ، رئیس‌جمهور چین، است. به همین دلیل برخی معتقدند دولت ترامپ Trump قصد دارد با طرح اتهامات علیه این مدیر ارشد هوآوی، از آنها به عنوان اهرم فشار در مذاکره تجاری میان آمریکا و چین استفاده کند. از سوی دیگر، جان مک لافلین، معاون سابق رئیس سیا، در گفتگو با پایگاه اینترنتی آمریکایی «اُزی»، درباره پیامدهای این مسئله بر سیاست خارجی آمریکا هشدار داد و گفت: ما معتقدیم شیوه‌های تجاری چین ناعادلانه است و نیاز به اصلاحات دارد؛ اما این مسئله به حوزه امنیت ملی مرتبط می‌شود و توجیه کننده دستگیری یک فرد مهم و برجسته خارجی نیست. برای دستگیری چنین فردی نیاز به شواهدی داریم که نشان دهد رفتار جنایی از او سر زده است. بسیاری از نقض تحریم‌ها مجازات کیفری به دنبال ندارد و بیشتر به جریمه و محرومیت تجاری منجر می‌شود. این مقام سابق سیا افزود منگ یک مقام ارشد در چین است و به اندازه یک مقام ارشد کاخ سفید و یا وزارت امور خارجه در چین قدرت و اهمیت دارد. به همین دلیل چین این موضوع را با سیاست‌های امنیت ملی مرتبط می‌‌داند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444021 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟