چین در پی بالا گرفتن تنش‌ها بر سر اقدام دولت کانادا در بازداشت یکی از مدیران ارشد شرکت «هوآوی»، یک دیپلمات سابق کانادایی را دستگیر کرده است.

دو منبع به شبکه «سی‌بی‌اس» گفته‌اند «مایکل کاوریگ»، دیپلمات سابق کانادایی که در حال حاضر برای «گروه بین‌المللی بحران» کار می‌کند، در چین دستگیر شده است.

سی‌بی‌اس نوشته هنوز مشخص نیست آیا پرونده وی به دستگیری جنجالی «منگ وانژو»، از مدیران ارشد شرکت هوآوی مرتبط است یا خیر.

منابع خبری بامداد پنجشنبه (۱۵ آذرماه) اعلام کردند کانادا بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری ««هوآوِی» که متهم به نقض تحریم‌ها علیه ایران است را دستگیر کرده و قصد دارد وی را به آمریکا مسترد کند.

این اقدام با واکنش تند چین مواجه شد. سخنگوی سفارت چین در کانادا گفت: «چین، به شدت با اینگونه اقدامات که به حقوق انسانی قربانی لطمات جدی وارد می‌کند مخالف است و مراتب اعتراض خود را اعلام می‌کند.»

سخنگوی سفارت چین در کانادا همچنین خاطرنشان کرد از طرف آمریکایی و کانادا خواسته «فوراً» این شهروند چین را آزاد کنند.

«لاری کادلو»، مدیر شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با «سی‌ان‌بی‌سی» درباره همین موضوع گفت: «ما از مدتها پیش به آنها (شرکت هوآوی) درباره نقض تحریم‌‌ها علیه ایران هشدار داده‌ایم.»

وی اضافه کرد: «ما این تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده‌ایم. اقدام آنها ضد سیاست‌های ما است. چرا نباید آن را اجرا کنیم؟»

یک روزنامه چین در واکنش به دستگیری«وانژو منگ»، که از اعضای هیئت رئیسه هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت ارائه‌دهنده سرویس‌های ارتباطی است نوشته هدف آمریکا از این اقدام هدف قرار دادن بازارهای جهانی هوآوی است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443991 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟