بزرگ ترین کشور فروشنده ابزار کشتار در جهان را بشناسید

پایگاه اینترنتی این موسسه از سال 2002 هر ساله با انتشار گزارشی در باره بازار Store فروش سلاح در جهان، میزان فروش سلاح و بزرگترین کشورهای صادرکننده سلاح را اعلام می کند.

بر اساس آخرین گزارش موسسه تحقیقات بین المللی صلح در استکهلم سوئد که مربوط به فروش سلاح در سال 2017 می باشد، مبلغ کل فروش یکصد شرکت بزرگ تولید سلاح در جهان در سال گذشته، با 2.5 درصد افزایش به 398.2 میلیارد دلار افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، میزان فروش سلاح از سال 2002 تاکنون، بیش از 44 درصد افزایش یافته است.

42شرکت آمریکایی که در این لیست قرار دارند با 2 درصد افزایش در فروش سلاح در سال گذشته، 57 درصد کل فروش سلاح جهان به مبلغ 226.6 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت های روسی ساخت سلاح، سال گذشته و برای نخستین بار از سال 2002، بر شرکت های انگلیسی پیشی گرفتند. شرکت های روسی در کل 9.5 درصد کل فروش سلاح در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت های ساخت سلاح در روسیه سال گذشته با 8.5 درصد افزایش فروش توانستند 37.7 میلیارد دلار سلاح بفروشند.

در میان شرکت های روسی ساخت سلاح، شرکت 'Almaz-Antey ' با وجود تحریم های بین المللی، هر سال 17 درصد به فروش سلاح اش افزوده شده است و اکنون در لیست 10 فروشنده بزرگ سلاح در جهان قرار گرفته است.

شرکت های ساخت سلاح در انگلیس نیز هنوز از جمله کمپانی هایی هستند که بیشترین سلاح را به اروپای غربی می فروشند.

انگلیس سال گذشته با افزایش 2.3 درصدی در فروش سلاح، 35.7 میلیارد دلار سلاح فروخته است.

بر اساس این گزارش، بودجه نظامی و دفاعی آمریکا در سال 2017، با رشد 6 درصدی همراه بوده است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح، این آمار در حالی حکایت از افزایش فروش سلاح از سوی آمریکا به کشورهای مختلف جهان را دارد که واشنگتن مدعی است به دنبال گسترش صلح می باشد.

رئیس جمهوری آمریکا نیز در دو سال گذشته بودجه نظامی این کشور را افزایش داده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این افزایش بودجه توجیه اقتصادی ندارد.به نظر آنان هدف از افزایش این بودجه، بالا بردن توان شرکت های تولید کننده سلاح این کشور است که از حامیان اصلی ترامپ Trump در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بودند.

آمریکا درآخرین قرارداد بزرگ خود، قراردادی به ارزش 110میلیارد دلار برای فروش سلاح به عربستان امضا کرد.این درحالی است که ائتلاف عربستان با حمله به کشور فقیر یمن، بیش از 16هزار نفر را کشته و میلیون ها آواره و بی خانمان برجای گذاشته است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443725 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟