خالق "فیس‌بوک" کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا؟

به گزارش رکنا، سیطره نفوذ و گسترش دامنه ارتباطات و ابزارهای نوین ارتباطی بر فضای اجتماعات و زندگی بشری، باعث شکل‌گیری پایگاه‌های اجتماعی نوظهوری به دنبال رسالت همین ابزارها، برای خالقان آنها شده است.

بنابراین چندان دور از ذهن و ناممکن نیست که برند خالق فیس‌بوک، همپای خود این شبکه رشد کرده و پایگاه اجتماعی وسیعی را برای وی به همراه آورده باشد؛ شاید به این واسطه بتوان به ماهیت و جایگاه رسانه‌های نوین بیش از پیش پی برد.

شبکه‌ای که در ابتدا با هدف اتصال و ارتباط متقابل دوستان و مردم جهان شکل می‌گیرد و به سرعت تبدیل به رسانه‌ای با قابلیت‌های ویژه می‌شود که اکنون زمزمه بالا کشیدن نام خالق آن را تا مرحله ریاست جمهوری آینده امریکا به همراه دارد.

در همین راستا سید مرتضی موسویان؛ رئیس سابق مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در یادداشتی با عنوان "آیا مارک زاکربرگ رئیس جمهور آینده امریکا خواهد بود؟" نگاهی اجمالی به زمزمه‌های مطرح در این راستا (احتمال ریاست جمهوری زاکربرگ) داشته و با اشاره به جمله‌ای از خالق فیس‌بوک مبنی بر اینکه "دنیایی بسازید که همه حس هدفمندی داشته باشند" به موارد زیر اشاره کرده است:

«شب گذشته مشغول وبگردی بودم که به سخنرانی جالبی از مارک زاکربرگ در دانشگاه هاروارد برخوردم؛‌ همه ما مارک زاکربرگ را می‌شناسیم، مؤسس فیس‌بوک که مثل خیلی از کارآفرینان هیچگاه از دانشگاه فارغ‌التحصیل نشد!

او در سخنرانی که برای فارغ‌التحصیلان هاروارد انجام داد از ساختن دنیایی بهتر برای آنها گفت؛‌ همیشه او را در لباس غیررسمی و آن تی‌شرت و شلوار جین همیشگی‌اش می‌دیدم اما این بار با کت و شلوار رسمی که شبیه کاندیدهای ریاست جمهوری بود ظاهر شد.

او سخنرانی خود را به شرایط گرمایش زمین، کاهش هزینه‌های درمانی و معضلات درآمدی اختصاص داد و داستانی تعریف کرد از مهاجری که به کشور امریکا آمده تا با تحصیل در دانشگاه‌های اینجا به رویاهایش رنگ واقعیت ببخشد و این موضوعی است که این روزها در حال کمرنگ شدن است.

مارک زاکربرگ در مورد نظام آموزش هم صحبت کرد و گفت: بگذارید رو راست باشم یک مشکل بزرگ در سیستم آموزش وجود دارد، من دانشگاه را ترک کردم و حالا یک میلیاردر هستم! اما میلیون‌ها دانشجو نمی‌توانند خرج تحصیل خودشان را بدهند چه برسد به راه‌اندازی یک بیزینس...

او درباره توانمندسازی کارآفرینان و تعادل درآمدی گفت: تلاش‌ها برای افزایش آزادی Freedom با شکست روبه‌رو شده و شکاف طبقاتی به حداکثر خود رسیده است، وقتی شما آزادی در ایده نداشته باشید امکان کارآفرینی بسیار سخت می‌شود و همه بازنده این مسیر خواهند بود.

مارک زاکربرگ در مورد اتوماتیک شدن فرآیندهای انسانی هم صحبت کرد: ده‌ها میلیون شغل به خاطر فناوری مانند خودروهای خودران در حال از بین رفتن هستند اما ما پتانسیل ایجاد تعداد بسیار بیشتری شغل را داریم.

چند وقت است که شایعه کاندیداتوری او برای ریاست جمهوری 2020 امریکا بر سر زبان‌هاست اما خود او این موضوع را رد کرده است.

اما شواهدی مانند این سخنرانی و موضوعات مطرح شده در آن، این شایعه را پررنگ‌تر می‌کند؛ او در ادامه درباره موضوعی صحبت کرد که شایعه کاندید شدن او برای ریاست جمهوری را قوت بخشید:

ما در حال حاضر، برای آزادی و شفافیت بیشتر در حال مبارزه هستیم، همچنین جامعه جهانی در برابر استبدادها، انزواطلبی و نژادپرستی قرار گرفته است؛ نیروهایی مانع تجارت آزاد و مهاجرت‌پذیری هستند؛ این جنگ بین ملت‌ها نیست بلکه نبردی بین اندیشه‌هاست.

مارک زاکربرگ به فارغ‌التحصیلان هاروارد می‌گوید اگر هدفی جهانی دارید باید سه مرحله را طی کنید:

اول دید وسیعی نسبت به موضوع داشته باشید؛ دوم، پروژه‌های معنی‌دار و واضح برای یکدیگر تعریف کنید و سوم سعی در ایجاد ارتباط و بازتعریف ایده بر اساس آنها کنید.»اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 443398 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟