طوفان زرد در پاریس

به گزارش گاردین، برنامه‌ریزی برای برگزاری تظاهراتی سراسری در فرانسه، با فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. با برآمدن خورشید در سپهر فرانسه، هزاران معترض جلیقه‌های زرد خود را به تن کردند تا با حضور در اطراف طاق نصرت پاریس، اعتراض خود را به سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور که از روز چهارشنبه و پس از بازدید از خیابان شانزه لیزه و تخریب بخشی از طاق پیروزی، در مجامع عمومی دیده نشده، نشان بدهند. هشت هزار نیروی پلیس Police در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری الیزه مستقر شده بودند تا مانع به آشوب کشاندن خیابان‌های منتهی به کاخ شوند و در همین راستا تلاش کردند با تفتیش و بازرسی بدنی موج عظیم معترضان را کنترل کنند. دولت از روز گذشته هشدار داده بود با حضور حداکثری نیروهای پلیس، با کسانی که سعی بر، بر هم زدن نظم عمومی دارند و درصدد ایجاد اغتشاش هستند برخوردی جدی خواهد کرد. دستگیری بیش از 500 نفر، تا لحظه نگارش این گزارش، در راستای همین هشدار بود که حدود 211 نفر از آنها به بازداشتگاه نیز منتقل شدند.یک روز پیش از برگزاری این تظاهرات، کریستف کاستانر، وزیر کشور فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی درباره آن گفت:«من فکر می‌کنم تنها چند هزار نفر در این تظاهرات شرکت کنند. عده‌ای هم خواستار خشونت و خرابی هستند که ما با تدابیر امنیتی گسترده سعی بر ناکام گذاشتن آنها داریم. معترضان باعث شکل‌گیری هیولایی شده‌اند که مهار کردنش کار بسیار سختی است. امروز تعداد این افراد در کل فرانسه حدود 10 هزار نفر است. این 10 هزار نفر، همه مردم فرانسه نیستند، بلکه گروه کوچکی هستند، اقلیت کوچکی که در بین آنها افراد مسالمت‌جو و قابل احترامی هم وجود دارد که من با آنها دیدار کرده‌ام.» او روز جمعه در توئیتر خود ویدئویی منتشر کرد که در آن نشان می‌داد، پلیس، معترضان را بازدید بدنی می‌کند تا به زعم او «هر وسیله‌ای که می‌تواند سلاح تلقی شود و خطرآفرین باشد» از آن مهلکه دور شود. با این حال براساس گزارش‌ها، طی این تظاهرات چند نیروی پلیس و معترض زخمی شدند. خشونت میان نیروهای پلیس و معترضان به اندازه‌ای بود که در خیابان شانزه‌لیزه که فروشگاه‌های مجلل متعددی وجود دارند، به ایجاد حائل‌های آهنی و چوبی سعی داشتند از ویترین‌های خود مراقبت کنند. آن لارن بنز، خبرنگاری فرانسوی در صفحه توئیترش با انتشار ویدئویی خبر داد: «ساعاتی پس از آغاز اعتراضات، نیروهای پلیس با ماشین‌های آب‌پاش راه به دل جمعیت باز کرد تا با پاشیدن آب به روی معترضان آنها را متفرق کند. اما جلیقه زردها با گرفتن دست‌های یکدیگر، سرود ملی کشورشان را خواندند و به راه خود ادامه دادند.»با ادامه اعتراض‌ها در سراسر فرانسه، در شهر کاله در شمال این کشور نیز معترضان اتوبان «ای 16» را مسدود کردند تا با ایجاد اخلال در سیستم حمل و نقل سراسری کشور، مکرون را راضی به استعفا کنند. پیش از این نیز بارها آنها اقدام مشابهی کرده بودند.

لارن نونز یکی از مقام‌های وزارت کشور فرانسه اعلام کرد، جمعیت معترضان به 40 هزار نفر هم نرسیده بود اما تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از موج جلیقه‌ زردها نشان از این دارد که جمعیت می‌تواند به مراتب بالاتر از این باشد. به گزارش یورونیوز، در بولوار گراند پاریس، درگیری نسبتاً تندی میان معترضان و پلیس در گرفته بود و پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور سعی می‌کرد جمعیت را متفرق کند اما جلیقه زردها برای نشان دادن خشم‌شان سطل‌های زباله را برگرداندند و حتی برخی معترضان به سوی نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند. در مقابل، نیروهای پلیس تردد خودروها در بخش‌هایی از پاریس را محدود کردند و شماری از ایستگاه‌های مترو را برای جلوگیری از رسیدن معترضان به محل تظاهرات در پاریس بستند.

پیوستن احزاب و طیف‌های مختلف به خیزش مردمی

در میانه اعتراضات مردم فرانسه به سیاست‌های اقتصادی مکرون، بویژه افزایش قیمت سوخت، بستر برای حضور گروه‌های راستگرای افراطی نیز فراهم شد. لوکاس مایکلیونس خبرنگار خبرگزاری فرانسه در توئیتر خود عکسی را منتشر کرد که نشان می‌داد برخی با در دست داشتن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «فرگزیت» فرصت را مهیا دیده‌اند تا خواسته‌شان بر سر جدایی فرانسه از اروپا را به نمایش بگذارند. ماریون فابین تحلیلگر مسائل اروپا نیز در حساب فیسبوک خود نوشت: «هشدار! هشدار! معلوم است که سرمایه‌داری نئولیبرالیسم جز تشدید فشارها علیه فقیران هیچ راه‌ حلی برای کنترل تغییرات آب و هوایی در نظر ندارد؛ اما زمانی که خشم فقرا به خشونت ارتجاعی تبدیل ‌شود، فرصت برای عرض‌اندام راستگراهای افراطی مهیا می‌شود و ما باید مراقب این باشیم.»شایان ذکر است که مکرون اعلام کرده بود قیمت‌های سوخت را به دلیل کاهش مصرف و به دلیل حفاظت از محیط زیست افزایش می‌دهد.از سوی دیگر، گروه‌های فمینیستی، ضد فاشیستی، ضد سرمایه‌داری و ضد نژادپرسی نیز از این اعتراضات حمایت کرده‌اند.

حرکت سریع موج جلیقه زردها

در حالی که موج معترضان جلیقه‌پوش از پاریس هم فراتر رفته و به شمال و جنوب فرانسه نیز رسیده است، بلژیک کشور همسایه فرانسه نیز با حضور جلیقه زردها مواجه شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود معترضان فرانسوی از مرزها عبور کردند و خود را به بلژیک و هلند رساندند. طبق اعلام این رسانه صدها نفر از افسران پلیس روز گذشته در بروکسل در حالت آماده‌باش قرار داشتند؛ با این حال میان نیروهای امنیتی و معترضان درگیری‌هایی روی داد. پلیس هلند نیز اعلام کرد صدها معترض در مقابل ساختمان پارلمان گرد هم آمدند اما اعتراض خود را مسالمت‌آمیز و بدون خشونت پیگیری کردند.

خبر دیگر اینکه «دونالد ترامپ» با سوار شدن بر موج جنبش جلیقه زردها در فرانسه در توئیتر نوشت: «توافق پاریس آنقدرها هم برای پاریس خوب کار نکرده است. در سراسر فرانسه اعتراض‌ و شورش‌ است. آنها (معترضان فرانسوی) شعار می‌دهند «ما ترامپ Trump را می‌خواهیم»،« من عاشق فرانسه هستم».اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

فرحناز دهقی

 

کدخبر: 443221 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟