صف آرایی شرکای تجاری امریکا مقابل «هوآوی»

دستگیری دختر مؤسس هوآوی

موضوع دستگیری«منگ وانژو» مدیر مالی هوآوی از آن جهت اهمیت بیشتری دارد که وی دختر مؤسس شرکت هوآوی است و شواهد نشان می‌دهد که وی در آینده، جانشین پدرش در این کمپانی فناورانه بزرگ خواهد بود. این کمپانی واقع در «شنزن» چین که امروز نقش پررنگی در بازار Store تلفن همراه جهان دارد و علاوه برآن در حوزه تولید تبلت و رایانه و همچنین نرم افزارهای مختلف و وسایلی برای ساخت شبکه‌های مخابراتی، طراحی شبکه‌ها و... نیز وارد شده، مدت هاست که هدف انتقادات تند و تیز دونالد ترامپ Trump رئیس جمهوری امریکا قرار گرفته است و در همین راستا شاهد سنگ اندازی‌های زیادی از سوی امریکاست.

هوآوی دومین شرکت تولیدکننده موبایل و گوشی هوشمند در جهان و یکی از فعال‌ترین اپراتورهای مخابراتی به شمار می‌رود که با کشورهای بسیاری به منظور برقراری شبکه نسل پنجم اینترنت (5G)همکاری کرده است. گفته می‌شود تعداد کارمندان کمپانی هوآوی تا 80هزار نفر می‌رسد که البته بخش عمده آنها محققان و پژوهشگرانی هستند که برای تحقق آرزوهای بلندپروازانه هوآوی تلاش می‌کنند. این کمپانی اکنون به سودآوری فوق‌العاده‌ای رسیده است تا آنجا که مؤسس آن به‌عنوان یکی از 50فرد ثروتمند چینی محسوب می‌شود. این کمپانی بزرگ فناوری تاکنون توانسته است گردش مالی بسیار خوبی را برای چین به ارمغان بیاورد و حتی در صدر فهرست پرفروش‌ترین برندهای تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند حتی بالاتر از اپل امریکا قرار گرفته است. با توجه به این موارد مشخص می‌شود که اگر هوآوی با مشکلات جدی مواجه شود و بازار فروش کشورهای مختلف را از دست بدهد، این موضوع به معنای این است که می‌تواند ضربه مهلکی به اقتصاد چین وارد کند.

اهمیت این موضوع تا آنجاست که حتی بسیاری معتقدند از آنجا که سیاست‌های خاص ترامپ باعث گرانی محصولات اپل بویژه آیفون در این کشور شده است و انتظار می‌رود برندهای چینی و کره‌ای در آینده‌ای نه چندان دور سهم عمده‌ای از بازار را به دست بگیرند، چندان دور از ذهن نیست که امریکا بخواهد این حریف و رقیب جدی را به هر نحوی شده است با بهانه‌های گوناگون از میدان به در کند.

یک جنگ پرحاشیه

اما ماجرا از کجا آغاز شد؟همه مشکلات هوآوی از اوایل سال‌جاری میلادی آغاز شد. در این زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هوآوی از شهروندان و مقامات امریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهد تا علیه ایالات متحده از آنها استفاده کند. به نظر می‌رسد دلیل این دشمنی امریکا با هوآوی، هرچه که باشد از دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران و سرقت Stealing اطلاعات توسط چینی‌ها و اتهام سرقت فناوری و مالکیت معنوی گرفته تا ترس از فتح بازار توسط این برند، به هرحال تا حدود زیادی امریکا موفق شده است به هوآوی ضربه بزند. پیش از این، زمانی که موضوع سرقت اطلاعات و جاسوسی چین از کاربران امریکایی مطرح شد، حساسیت امریکا نسبت به کمپانی هوآوی بیشتر شد و به همین دلیل این کمپانی می‌دانست که باید منتظر فشارهای بیشتری از سوی امریکا باشد. این حساسیت تا آنجا بود که امریکا مانع انعقاد برخی قراردادهای تجاری کمپانی هوآوی در این کشور شد از این موارد می‌توان به ممانعت امریکا از خرید یک شرکت ساخت تجهیزات شبکه در واشنگتن توسط هوآوی و همچنین خرید یک سرور 2میلیارد دلاری درامریکا توسط این برند اشاره کرد. جالب اینجاست که دستگیری«منگ وانژو» مدیر مالی هوآوی درست زمانی رخ داد که با مذاکره رهبران امریکا و چین، یک آتش‌بس تجاری بین این دو کشور ایجاد شده بود و بسیاری منتظر بودند تا در نتیجه این آشتی، اتفاقات اقتصادی مناسبی بویژه در حوزه فناوری در جهان رقم بخورد. البته با اینکه چین تلاش کرده تا به بازار این اطمینان را بدهد که قصد به چالش کشیدن امریکا را پس از این دستگیری ندارد ولی به هرحال بازار بورس نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نمانده است و شاهد بروز مشکلاتی در این زمینه هستیم.

البته این نخستین جنگ امریکا با چین و یک شرکت چینی در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیست و باید گفت که جنگ تجاری چین و امریکا از 24 سپتامبر و با وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی ارسال شده به امریکا آغاز شد که البته چین نیز ساکت ننشست و اقداماتی تلافی جویانه انجام داد. یکی دیگر از کمپانی‌های بزرگ فناوری چینی که به دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران و کره شمالی متهم شد، کمپانی زد تی‌ای است که رقیب اصلی هوآوی در چین محسوب می‌شود. در ابتدا عنوان شد فروش هرگونه قطعات به کمپانی زد تی‌ای ممنوع است که این موضوع سهامداران این کمپانی را بشدت نگران کرده بود. به هرحال پس از بحث و گفت‌و‌گوهای فراوان، در نهایت این کمپانی مجبور شد برای بازگشت به بازار گسترده امریکا و تضمین سودآوری خود، بیش از یک میلیارد دلار جریمه به این کشور بپردازد.

متحدان امریکا مقابل هوآوی

بعد از نامه سناتورهای امریکایی به جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا مبنی بر اینکه به منظور جلوگیری از به خطر افتادن امنیت ملی کشورش، باید همکاری با شرکت چینی هوآوی را برای توسعه شبکه اینترنت 5G قطع کند حالا نوبت به کشورهای دیگر از جمله ژاپن رسیده است.

تازه‌ترین اخبار نشان می‌دهد ژاپن نیز همچون برخی دیگر از کشورهای هم‌پیمان ایالات متحده امریکا نظیر بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند به همکاری‌های مخابراتی و اینترنتی خود با شرکت چینی هواوی پایان دهد چراکه معتقدند تجهیزات به‌کاررفته توسط این شرکت اطلاعات کاربران و مقامات کشورهای دیگر را تحویل دولت چین داده و به عبارتی دیگر به‌منظور جاسوسی به کار گرفته می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، دولت ژاپن این تصمیم را در راستای حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شهروندان این کشور و همچنین ارتقای امنیت سایبری نهاد و سازمان‌های مختلف ژاپنی اتخاذ کرده است.

بدین ترتیب بر اساس اخبار منتشر شده ژاپن دیگر نمی‌خواهد به خریداری، تهیه و نصب تجهیزات مخابراتی و شبکه‌های اینترنتی و ارتباطی از هوآوی ادامه دهد تا بدین ترتیب خرید، تجارت و همکاری با این شرکت چینی را به‌طور کلی ممنوع کند. برخی هم موضوع دستگیری «منگ وانژو» مدیر مالی هوآوی را با توقف زیرساخت‌های 5Gهوآوی در اتحادیه اروپا مرتبط می‌دانند و معتقدند عده‌ای به جد نمی‌خواهند هوآوی در حوزه اینترنت نسل پنجم شبکه تلفن همراه پیشتاز جهان باشد که البته انگشت اتهام آنها در این زمینه به سوی امریکا نشانه رفته و هر دردسری برای این کمپانی ایجاد شود به رهبری امریکا انجام می‌گیرد. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443219 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟