روز 18 آوریل صهیونیست‌ها، اردوگاه قانا، محل استقرار نیروهای سازمان ملل متحد واقع در جنوب لبنان را که بسیاری از زنان و کودکان برای در امان ماندن از حملات اسرائیل به آن پناه برده بودند، بمباران کردند. در این حمله 118غیرنظامی لبنانی جان باختند. در مقابل خشم جامعه جهانی، امریکا، متحد ممتاز رژیم عبری نتوانست نتیجه‌ای برای این جنگ بیابد و آتش این درگیری را خاموش کند.

روز 15 آوریل، هاروی دوشاریت وزیر امور خارجه وقت فرانسه در دوران ژاک شیراک به این منطقه اعزام شد. وی طی 13 روز سفرهای مکرر میان بیروت، تل‌آویو، دمشق و قاهره، برای رسیدن به راهکاری سیاسی با هر یک از عوامل اصلی درگیری به طور مستقیم و غیرمستقیم دیدار و رایزنی کرد؛ یک دیپلماسی شاتل و یک موفقیت دیپلماتیک فراگیر که به قول هاروی دوشاریت برای فرانسه بی‌سابقه بود. روز 26 آوریل با تلاش رئیس دیپلماسی فرانسه سرانجام آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله برقرار شد. امروز «هاروی دوشاریت» از آن روزها می‌گوید: شیمون پرز نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی با تبریک به او گفت: «شما بزرگترین پیروزی دیپلماتیک فرانسه از سال 1945 را به دست آوردید و این رویدادی بی‌سابقه در تاریخ فرانسه خواهد بود.» از همان زمان ما مطمئن شدیم تا زمانی که بحران را حل نکنیم، از این منطقه بیرون نمی‌رویم. به گفته وی، صحبت کردن با کل جهان کلید موفقیت است، بخصوص برای مذاکره با تمامی همکاران منطقه از اسرائیل تا ایران برای گذر از بحران سوریه.

22 سال گذشته است اما خاورمیانه همچنان در آتش و خون می‌سوزد. درگیری‌ها میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی ادامه دارد؛ مناقشات فلسطین و اسرائیل به بن‌بستی خطرناک رسیده؛ سوریه، عراق و یمن در حال ویرانی هستند. برخلاف سال 1996، فرانسه این روزها به سختی می‌تواند نقشی قوی برای میانجیگری ایفا کند. اینجاست که دیپلماسی شاتل می‌تواند دوباره کارساز باشد.هاروی دوشاریت معتقد است که واکنش فرانسه نسبت به قتل Murder جمال خاشقجی در استانبول منطقی بوده است؛ به این دلیل که هنوز درباره تمامی ابعاد آن اطمینان وجود ندارد و تنها کانال ارتباطی در این زمینه ترکیه است. وی می‌گوید ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بسیاری از رژیم‌های اقتدارگرا و حتی دیکتاتور که بسیار خشن عمل می‌کنند، وجود دارند. او وضعیت عربستان سعودی را نگران کننده می‌داند.وی درخصوص تصمیم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پیرامون توقف صدور سلاح به عربستان و درخواستش از فرانسه برای پیوستن به این روند می‌گوید: مهم‌ترین مسأله برای ما درباره عربستان یافتن راهکاری برای پایان دادن به بحران یمن است. باید هرگونه فشار ممکن را برای خاتمه این بحران به عربستان وارد کنیم. این یک جنگ داخلی است که در آن چندین نیروی خارجی مداخله می‌کند. ما برای بازگشت این کشور به صلح اقدامات کافی انجام نداده‌ایم. جنگ، گرسنگی و بحران انسانی که در این کشور در جریان است، نیازمند قوی‌ترین مداخلات دیپلماتیک است که در حال حاضر وجود ندارد.من معتقدم فرانسه باید نسبت به کل منطقه‌ای نگران باشد که در آن عربستان سعودی همراه ایران و ترکیه مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند. دقیق تربگویم باید به همان اندازه که با عربستان روابط برقرار می‌کنیم با ایران هم رابطه داشته باشیم؛ وهمان طور که با عربستان سعودی مذاکره می‌کنیم با ایرانی‌ها نیز در حال مذاکره باشیم و به نوعی توازن را در روابط ایجاد کنیم. فرانسه باید روابط میان ایران و عربستان را که امروز در سطح بسیار پایینی رسیده است، دوباره به هم پیوند بزند.وی گفت: در این زمان، ما باید تا آنجا که ممکن است، رابطه خود با این کشور را تشدید کنیم. به دنبال اتهاماتی که در ماه ژوئیه گذشته به ایران درباره «تلاش برای اقدامی تلافی‌جویانه علیه نشست گروهک منافقین در پاریس» زده شد، امروز فرانسه در ایران سفیری ندارد و ایران نیز به تبع سفیری در پاریس ندارد. به نظر من باید در اسرع وقت سفیری فرانسوی به تهران اعزام شود. ما باید قادر باشیم که به طور مؤثر با ایرانیان مذاکره و همکاری داشته باشیم و روابط ما با این کشور تنها به روابط سودآور و امکانپذیر محدود نشود. در همین زمینه باید به دنبال راهکاری برای حل تنش‌ها میان تهران و ریاض باشیم.

مترجم: فرزانه خوئینی

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 442104 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟