نخستین قطار کره جنوبی وارد کره شمالی شد

این قطار که از ۶ واگن تشکیل شده است و ۲۴ مقام رسمی، کارشناس و متخصص کره جنوبی را حمل می‌کند ساعت ۹ صبح امروز ایستگاه 'دوراسان' در نزدیکی دو کره را به مقصد ایستگاه 'پانمون' در شهر 'کائه سونگ' ترک کرد و وارد کره شمالی شد.

این قطار قصد دارد به مدت ۱۷ روز حدود یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از مسیر راه اهن کره شمالی را از نظر امکانات تدارکاتی و فنی به منظور بازسازی و همچنین اتصال راه اهن دو کره به یکدیگر بررسی کند.

ورود این قطار به کره جنوبی بخشی از توافق به دست آمده میان رهبران دو کره در سه نشست خود، برای بهبود روابط و ارتقاء سطح همکاری دوجانبه است.

وزیر حمل و نقل کره جنوبی در آیینی که پیش از حرکت این قطار در کره جنوبی برگزار شد تاکید کرد حرکت این قطار بیانگر آینده رو به جلو و افزایش رفاه در هر دو کره از طریق ارتباط مجدد خطوط آهن است.

این قطار همچنین حامل ۵۵ تن سوخت برای نیروگاه‌های برق کره شمالی به عنوان هدیه و نشانه حسن نیت از سوی کره جنوبی است.

در طول حرکت این قطار، کارشناسان و مهندسان کره شمالی نیز به تکنسین‌های همسایه جنوبی خود می‌پیوندند و مسیر‌ها و مشکلات احتمالی مورد نظر را بررسی خواهند کرد.

این قطار با هدف آسایش مهندسان دو کره به کوپه‌های خواب و سایر امکانات مورد نیاز مجهز شده است.

عملیات نوسازی و مدرنیزه کردن و همچنین اتصال راه آهن دو کره از اوایل مهر ماه امسال آغاز شد.

کره جنوبی هفته پیش اعلام کرد این کشور برای ساخت مشترک راه آهن میان دو کره از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد معافیت دریافت کرده است.

رئیس جمهوری کره جنوبی پیشتر به کشور‌های شمال شرق آسیا و آمریکا پیشنهاد داده بود به صورت مشترک برای ارتباط خطوط راه آهن در سراسر شمال شرق آسیا همکاری کنند.

یک خط اهن قدیمی در گذشته بین دو کره وجود داشت که اوایل قرن بیستم توسط ژاپن ساخته شده بود اتصال این دو خط و مدرنیزه کردن زیرساخت‌های ریلی کره شمالی باعث می‌شود تا کره جنوبی راهی به سوی بازار‌های چین، روسیه و اروپا داشته باشد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 441115 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟