وزیر خزانه‌داری آمریکا بر خلاف عادتش، تصاویر دیدارش با بن سلمان را منتشر نکرد

به گزارش رکنا، به نقل از الجزیره، وزیر خزانه‌داری آمریکا از انتشار تصاویر دیدار خود با ولیعهد عربستان خودداری کرد.

«استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، که این روزها در خاورمیانه به سر می‌برد، پس از دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی و اردن روز گذشته با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در ریاض دیدار و گفتگو کرد. بنا به گزارش «العربیه» دو طرف درباره مشارکت و همکاری راهبردی دو کشور گفتگو کردند. بحران ترور Assassination «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان، از دیگر محورهای گفتگوی بین منوچین و بن سلمان بود.

بنا به گزارش پایگاه الجزیره، «استیون منوچین» برخلاف روال همیشگی از انتشار خبر و تصاویر دیدارش با محمد بن سلمان در صفحه توییتر خود خودداری کرد. نیویورک‌تایمز به نقل از منابعی آگاه نوشته دیدار منوچین با بن سلمان خارج از برنامه بوده و این دیدار به درخواست بن سلمان صورت گرفته است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، سه‌شنبه 10 مهر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، مقامات امنیتی این کشور حتی اعلام کردند فیلم و نوار صوتی شکنجه Torture و قتل Murder جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان از سوی عوامل امنیتی سعودی را در اختیار دارند. با این حال مقامات ارشد عربستان و به‌ خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، مدعی بودند خاشقجی پس از انجام کارهای اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است.

پس از انتشار ناپدیدشدن «جمال خاشقجی» و سپس خبر قتل او در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، تمام انگشت‌های اتهام‌ به سمت ولیعهد عربستان به عنوان متهم ردیف اول این ترور سازماندهی‌شده است. در پی فشارهای رسانه‌ای و بین‌المللی عربستان سعودی سرانجام پس از 18 روز سکوت بامداد شنبه هفته جاری به قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد اما مدعی شد خاشقجی بر اثر «مشاجره و درگیری» بین او و کسانی که برای ترغیب او به برگشت به عربستان به ترکیه رفته بودند، به قتل رسیده است.

بیانیه عجیب عربستان برای توضیح نحوه قتل خاشقجی با محکومیت بین‌المللی مواجه شد و حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که در ابتدا توضیحات عربستان را قانع‌کننده می‌دانست خیلی زود و در پی فشارهای داخلی و جهانی اعلام کرد که سران سعودی در ماجرای حادثه Incident قتل خاشقجی دروغ می‌گویند.

«منوچین» نیز بیانیه توضیحی ریاض درباره نحوه قتل خاشقجی را «ناکافی» دانست و پس از اعلام بسیاری از شخصیتهای بین‌المللی و کشورهای مختلف او نیز تأکید کرد در نشست اقتصادی «داووس صحرا» عربستان شرکت نخواهد کرد. وی با اشاره به اینکه به‌زودی به ریاض سفر می‌کند، افزود: به نظرم رفتن و صحبت کردن درباره نشست (اقتصادی عربستان) مناسب نیست، اما ما همچنان به روابط خود با عربستان درباره موضوعات دیگر ادامه می‌دهیم، و به همین دلیل است که من قصدم دارم به آنجا بروم».

«داووس صحرا» قرار است به میزبانی ولیعهد عربستان در روز‌های بیست و سوم الی بیست و پنجم اکتبر در ریاض برگزار شود. بسیاری از شخصیتهای بین‌المللی به علت خودداری عربستان از ارائه اطلاعات شفاف درباره خاشقجی حضور خود در این نشست اقتصادی را لغو کردند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟