پایگاه اینترنتی دیلی وایر در مطلبی نوشت گزارش‌ها از انتخاب احتمالی برایان هوک به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران حکایت دارد.

به نوشته دیلی وایر، ­یکی از مشاوران ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که مخالف دیدگاه رئیس جمهور دونالد ترامپ Trump در مورد ایران است، در حال حاضر قرار است به عنوان نماینده این وزارتخانه در امور ایران، معرفی شود.

بر اساس گفته یکی از منابع نزدیک به وزارت خارجه آمریکا، انتظار می‌رود که برایان هوک یکی از مشاوران ارشد سیاست‌گذاری وزیر امور خارجه آمریکا و مدیر برنامه‌ریزی سیاسی این وزارتخانه برای تصدی این منصب معرفی شود.

هوک که به وسیله رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، به این وزارتخانه آورده شده است در ظاهر فردی وفادار به ترامپ به نظر می‌رسد، اما در در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در ارتباط نزدیک با مقاماتی که به شدت از سیاست‌های ترامپ انتقاد می‌کردند، بود.

هوک بنیانگذار طرح ابتکاری جان هی یک گروه از مشاوران سیاست خارجی سابق سناتور میت رامنی نماینده ایالت فلوریدا است. رهبران این گروه از جمله 120 نفری بودند که در ماه مارس گذشته سبب شدند که 121 نفر از افراد سرشناس حزب جمهوری خواه با امضاء و ارسال نامه‌ای مخالفت خود را با سیاست‌های ترامپ نشان دهند. آن‌ها معتقد بودند که اقدامات ترامپ آمریکا را ناامن می‌کند.

نشریه فارین پالسی یادآور می‌شود اگر چه هوک شخصا این نامه را امضاء نکرده است، بار‌ها اعلام کرده است که مخالفت مواضع چندجانبه ترامپ است. همسر وی هم از جمله اعضای جنبش «ترامپ هرگز» است.

شبکه رادیوی ملی آمریکا (NPR) در ماه آوریل گزارش داد که هوک نمی‌خواست توافق هسته‌ای ایران از بین برود، بلکه قصد داشت تا آن را کمی تغییر دهد، از نظر وی رویکرد تهاجمی ترامپ در رابطه با ایران قدرتمند نبود.

آر. سی. هاموند نظریه‌پرداز سابق رسانه‌های تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در مصاحبه با بلومبرگ در ماه مارس اعلام کرد که هوک بسیار محافظه کارانه‌تر از آن است که به نظر می‌رسد.

به نوشته دیلی وایر، اگر چه هوک می‌تواند برای دولت ترامپ منفعت‌هایی به همراه داشته باشد این موضوع قابل توجه است که مواضع ضد و نقیض وی در وزارت خارجه آمریکا هم قابل توجه است.

نشریه فارین پالسی با اشاره به ایمیل‌های به دست آمده به وسیله نمایندگان حزب دمکرات و همچنین به وسیله نشریه پولتیکو این موضوع را مطرح کرده است که دولت ترامپ و هوک به دنبال انتقام جویی از برخی از دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا که برخلاف مواضع این وزارت خانه عمل می‌کنند و محافظه‌کاران به آن‌ها از نظر سیاسی مظنونند، هستند.

«برایان هوک» بعد از ضرب‌الاجلی که ترامپ به کشور‌های اروپایی درباره اصلاح توافق هسته‌ای ایران داد، سرپرستی هیئتی آمریکایی را برای مذاکره با اروپایی‌ها درباره توافق هسته‌ای برجام بر عهده داشت. سرپرست تیم آمریکا برای گفتگو با کشور‌های اروپایی درباره برجام در این باره گفته بود: باید به نواقص برجام رسیدگی کنیم.

هوک در یک مصاحبه دیگر خود هم اعلام کرده بود: برجام، چون نتوانست نگرانی‌های ما را کاهش دهد سبب شد که به دنبال توافقی جدید باشیم.

 

کدخبر: 406282 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟