متجاوزان سعودی و اماراتی نبرد جدیدی را به سمت شهر راهبردی الحدیده در ساحل غربی یمن به راه انداختند اما با وجود فضاسازی رسانه ای متجاوزان، ارتش یمن و کمیته های مردمی مدافع شهر الحدیده توانستند با به خدمت گرفتن سلاح جدیدی و منهدم کردن ناوچه امارات و فرار Escape سایر ناوچه ها تحول غیرمنتظره بزرگی رقم بزنند.

سرتیپ عابد الثور از فرماندهان عملیاتی ارتش یمن درباره جزئیات انهدام ناوچه اماراتی تصریح کرد: ائتلاف متجاوزان صبح چهارشنبه حمله خود علیه شهر بندری الحدیده را اعلام کردند و همزمان کشتی های جنگی دشمن از جمله یک ناوچه بزرگ مجهز به توپهای سنگین و حامل دو گردان پیاده نظام برای ماموریت تخلیه این نیروها در شهر ساحلی الفازه یمن به حرکت درآمد و جنگندههای متجاوز Rapist نیز همزمان با ورود این ناوچه بزرگ که شمار ناوچه مسلح دیگر آن را همراهی می کردند، به مواضع نیروهای ما در فاصله پنج کیلومتری در شرق شهر الفارزه حمله کردند اما نیروهای دریایی ما در اوج آمادگی برای برخورد با همه اهداف دریایی دشمن با سلاح مناسب بودند که باعث شد که دشمن کنترل نبرد دریایی را به طور کامل از دست بدهد.

وی افزود: قویترین و تاثیرگذارترین هدف در نبرد دریایی یعنی ناوچه اصلی انتخاب و با دو موشک مناسب هدف قرار گرفت و دو موشک به طور موثر و مستقیم به آن اصابت کرد؛ به طوری که صدای اولین انفجار از مسافتهای دور تا بیش از 30 کیلومتر در خشکی شنیده شد. سپس صدای انفجارهای دیگری به گوش رسید و سایر ناوچه های همراه به صورت سراسیمه به سمت جزیره زقر عقب نشینی کردند و قایق ها در تلاشی ناکام برای نجات سرنشینان باقی مانده ناوچه منهدم شده اعم از خدمه و نیروهای پیاده نظام به حرکت در آمدند و بالگردهای آپاچی نیز بر فراز آن به پرواز درآمدند. سرنشین این ناوچه دستکم 300 خدمه و نیروی پیاده نظام بودند. براساس ارزیابی اولیه، میزان خسارت جانی و مالی و تجهیزات نیروهای پیاده نظام 70 درصد بود زیرا عملیات نجات حدود دو ساعت طول کشید. این نشان می دهد که ناوچه در سطح زیادی منهدم شد.

این عملیاتی ویژه در نهایت اهمیت ودقت برای نیروهای ردیایی ما بود و نیروهای متجاوز و طرف های پشتیبانی کننده و در صدر آنها اسرائیل را با چالش مواجه کرد زیرا مدیریت کلی و عملی نبرد متجاوزان را اسرائیل انجام می دهد. عربستان و امارات در نبردهای دریایی گذشته نیز شکست خورده بودند. این عملیات جدید ضعف توان دریایی دشمن و قدرت نیروهای دریایی ما در برخورد با هرگونه هدف دریایی متخاصم را - با هر سطح و میزان و تجهیزات- ثابت کرد.این معادله نبرد دریایی آینده ای را که ائتلاف متجاوز انجام آن را به سمت الحدیده اعلام کرد؛ با شک و تردید و ضعف و شکست روبرو می کند. بسیاری از سازمان ها و کشورهای و نظامیان به این امر اشاره کرده اند که نبرد ساحل غربی که امارات و عربستان مدعی اجرای آن به سمت الحدیده هستند، شکست خورده است و خطر امنیت دریای سرخ را بیشتر خواهد کرد و بر دریانوری بین المللی تاثیر خواهد گذاشت و به تقویت نیروی دریایی یمن منجر خواهد شد.

عملیات همزمان

این عملیات با عملیات هجومی نیروهای زمینی ما به سمت مواضع نیروهای دشمن در جنوب شهر الفازه همراه شد و دشمن غافلگیر شده و شکست سنگینی به نیروهایش وارد شد و با این کار، همه نقشه های تاکتیکی متجاوزان خنثی شد و در تصمیم گیری به چالش کشیده شدند. دشمنان تلفات و خسارت های زیادی متحمل شده و مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات به غنیمت گرفته شد. آنها مجبور شدند تا به سمت منطقه الخوخه در جنوب فرار کنند. نیروهای ما ضرباتی اساسی به فرماندهی دشمن و تشکیلات عملیاتی آن وارد کردند. شرکت همه رده های نیروهای ما در اجرای دو عملیات همزمان همان چیزی بود که متجاوزان پیش بینی آن را نمیکردند.

این فرمانده عملیاتی در پاسخ به این سوال که در جریان سفر اخیر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به امارات، درخواست عدم مشارکت عناصر مسلح حزب الاصلاح در نبرد الحدیده مطرح شد و آیا تلاش هایی برای برقراری دیداری با عناصر الاصلاح وجود دارد؟ گفت: تصمیم گیری درخصوص اجازه یا عدم اجازه به حزب الاصلاح برای شرکت در نبرد موسوم به آزادسازی الحدیده در دست هادی نیست بلکه تصمیم گیری در دست عربستان و هم پیمانش ژنرال علی محسن معاون هادی است و او کسی است که نیروهای دشمن را از استان مارب گرفته به سمت شرق کشور فرماندهی می کند و وضعیت او بهتر از هادی نیست. این ژنرال با نظارت و فرماندهی مورد اعتماد خود نبرد می کند و این امر دامنه اختلاف بزرگ بین امارات و اخوان المسلمین یمن و هم پیمانان هریک از آنها را گسترده کرده است.

این فرمانده در پاسخ به این سوال که سازمان ملل از طریق فرستاده خود در امور یمن از پیشنهادی برای حل مسئله الحدیده خبر داده است و آیا ممکن است شما با این راهکار موافقت کنید یا اینکه نبرد تا بیرون راندن متجاوزان ادامه می یابد؛ گفت: امارات و سعودیها با پیشنهاد فرستاده سازمان ملل برای حل مشکل الحدیده موافقت نکرده اند زیرا این طرح مغایر با نقشه های امارات در سیطره کامل بر دریای سرخ و بنادر آن است.(این طرح ) شکست طرح اسرائیل برای سلطه بر کل دریای سرخ و خطوط کشتیرانی بین المللی از طریق اشغال همه جزایر یمن و بنادر آن از سوی امارات به شمار می رود. (این طرح) شکست هدف آنها در ایجاد یک بازار Store خاورمیانه ای است که مقر آن در تل آویو خواهد بود و نیز شکست سلطه بر خطوط کشتیرانی بین المللی و جابجایی نفت و گاز است.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا پیشتر به امارات درباره حمله به الحدیده هشدار دارد و آیا این هشدار از منظر فرار از مسئولیت مطرح شده است، گفت: با وجود همه هشدارها به امارات درخصوص اصرارش برای اشغال الحدیده که ممکن است این کشور را در تنگنا قرار داده و وارد بحرانی واقعی و جنگی گسترده در یمن و نیروهای ارتش و کمیته های مردمی کند، این گفته ناشی از ارزیابی کشورهای تصمیم گیرنده و نظامیان است. اینها ارزیابی کرده اند که یمن قدرت بسیار زیادی برای دفاع از سرزمین و ساحل غربی خود دارد و از سلاح های ناشناخته ای برخوردار است که ممکن است دارای تاثیر بزرگ و خطرناکی بر امارات و عربستان داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 389275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟