پارلمان عراق امروز چهارشنبه به ریاست «سلیم الجبوری» به صورت فوق‌العاده تشکیل جلسه داد تا درباره اصلاحیه سوم قانون Law انتخابات تصمیم‌گیری کند.

در این جلسه که با حضور ۱۷۲ نماینده از مجموع ۳۲۸ کرسی تشکیل شد، کار «کمیساریای عالی و مستقل انتخابات» تعلیق و اعلام شد که تمام آراء انتخابات پارلمانی اخیر در کل عراق به صورت دستی بازشماری شود.

به گفته الجبوری، هدف تشکیل جلسه امروز، اصلاح روند انتخاباتی است. جلسه بعد روز شنبه برگزار خواهد شد.

وبگاه بغداد الیوم گزارش داد که در این جلسه، اصلاحیه سوم تصویب شد و در پی تعلیق کار کمیساریای انتخابات،‌ ۹ قاضی Judge مأمور شدند تا بر روند انتخاباتی نظارت کنند.

یک منبع مطلع در پارلمان عراق گفت «مجلس نمایندگان در این جلسه به تشکیل کمیته حقیقت‌یابی رأی داد که درباره تخلفاتی که در طول روند انتخاباتی شده است، تحقیق کند».

در این جلسه نمایندگان عراقی «ماده ۳۸ قانون انتخابات شماره ۴۵ سال ۲۰۱۳ را که در خصوص کار دستگاه الکترونیکی در انتخابات است» لغو کردند.

طبق این خبر، نمایندگان مجلس کمیساریا را ملزم کرده‌اند تا نتیجه انتخابات عراق را در سراسر کشور به صورت دستی بازشماری کند.

اعضای کابینه عراق نیز روز گذشته (سه‌شنبه) توصیه‌های کمیته وزارتی ویژه تحقیق درباره تخلفات انتخابات را تأیید کردند.

این کمیته وزارتی توصیه کرده بود که نتیجه انتخابات در خارج از عراق لغو و بخشی از نتیجه انتخابات، بازشماری و شماری از مسئولان کمیساریا تا پایان تحقیقات از خروج از کشور منع شوند.

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سقوط Fall رژیم بعث، ۲۲ اردیبهشت ماه در سراسر عراق برگزار شد و طبق نتیجه‌ای که حدود یک هفته بعد اعلام شد، ائتلاف سائرون (به رهبری مقتدی صدر) و الفتح (به رهبری هادی العامری) و النصر (به رهبری حیدر العبادی) و دولة‌ القانون (به رهبری نوری المالکی) بیشترین آراء را به دست آوردند.

 

کدخبر: 386665 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟