استانبول امروز صحنه تظاهرات صد هزار نفری علیه رژیم صهیونیستی شد

در این تظاهرات که به دعوت رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و با شعار 'لعنت به ظلم، حمایت از قدس' برگزار شد، شرکت کنندگان جنایات اخیر صهیونیست ها در سرکوب خونین و جنایت Crime بار مسلمانان فلسطینی ساکن نوار غزه را محکوم کردند.

شرکت کنندگان همچنین در این تجمع بزرگ ضمن محکوم کردن انتقال سفارت آمریکا به قدس، خواستار تعطیلی این سفارت در قدس شده و بیت المقدس را پاره تن اسلام و متعلق به سرزمین های اسلامی دانسته و خواستار پایان دادن به اشغال این شهر از سوی صهیونیست ها شدند.

رییس جمهوری ترکیه خواستار حضور مقامات و سران کشورهای شرکت کننده در نشست فوق العاده کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در این تظاهرات شده بود که مقامات تعدادی از این کشورها در این تظاهرات حضور یافتند.

در این تجمع بزرگ وزیران امور خارجه عمان، یمن، سودان و معاونان رییس جمهوری اندونزی، گامیبیا و نخست وزیر فلسطین و جمع زیادی از مقامات ترکیه حاضر شدند.

نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی آخرین تحولات در فلسطین، محکومیت جنایات صهیونیست ها در نوار غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس امروز با حضور مقامات بیش از 40 کشور هم اکنون در شهر استانبول در حال برگزاری است.

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در این تجمع بزرگ مردیم حمایت از قدس در استانبول گفت: فلسطین، مساله ترکیه و مسئله ملت ماست.

وی افزود: از جامعه جهانی می خواهیم که در کنار مردم مظلوم فلسطین قرار گیرد و از جهانیان هم می خواهیم که در برابر ظالم و اشغالگران بایستند.

وی دولت آمریکا و شخص رئیس جمهوری این کشور را شریک ظلم صهیونیست ها عنوان و تاکید کرد: کسانی که کودکان، زنان و جوانان بی دفاع را به گلوله بستند، در برابر تاریخ پاسخگو خواهند بود.

وی اضافه کرد: فلسطین بی پناه نیست و 81 میلیون مردم ترکیه در کنار فلسطینی ها قرار دارند و تاریخ نشان خواهد داد که اسرائیل با حامی و سرور خود تنها خواهد ماند.

وی با اشاره به جلوگیری صهیونیست ها از کمک به مجروحان جنایات اخیر گفت: دولت و مردم ترکیه از هیچ کمک انسانی دریغ نخواهد کرد و اگر لازم باشد از طریق سازمان ملل یا سازمان های دیگر نیز به مجروحان فلسطینی کمک خواهیم کرد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در این تظاهرات و اجتماع بزرگ مردمی در حمایت از فلسطین گفت: قدس تنها یک شهر نیست٬ یک سمبل، آزمون و قبله است.

وی افزود: اگر نتوانیم از قبله نخست خود حفاظت کنیم، نمی توانیم به حفظ آینده قبله کنونی خود هم مطمئن باشیم.

وی بیان کرد: جامعه جهانی و به خصوص جهان اسلام در امتحان قدس رفوزه شده است.

وی تاکید کرد: ظالم تنها زبان قدرت و زور را می فهمد و به همین علت اگر تمامی مسلمانان متحد شوند، حمایت های کنونی از اسرائیل برای ادامه جنایت کافی نخواهد بود.

اردوغان اظهار کرد: رژیم اسرائیل از 1947 هر کاری بخواهد انجام می دهد، امروز نیز بی محابا به راه خود ادامه می دهد، مسجد الاقصی روز به روز با چکمه صهیونیست های افراطی آلوده می شود، مسجد الخلیل هنوز در اشغال است و ما مسلمانان غیر از محکوم کردن کاری نمی کنیم.

وی همچنین گفت: آمریکا با تصمیم اخیر خود در انتقال سفارتش به قدس، به حرمت بیت المقدس بار دیگر اهانت کرد.

رییس جمهوری ترکیه افزود: سازمان ملل متحد از سال 1967 در مقابل اشغال قدس سکوت اختیار کرده و تنها نظاره گر تمامی اقدامات ناحق رژیم اسرائیل بوده و به طور ضمنی شریک این ظلم شده است.

اردوغان اظهار کرد: در جهانی که محکوم به سخنان آمریکا شده است، نمی توان شاهد چیزی جز ظلم شد.

همزمان با این تجمع بزرگ مردمی نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور حمایت از فلسطین و بررسی تحولات در سرزمین های اشغالی در محل سالن کنگره مرکزی شهر استانبول با حضور مقامات بیش از 40 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

 

کدخبر: 381248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟