نشست خبری حماس درباره ترور ناکام رامی حمدالله

به گزارش رکنا، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، فوزی برهوم، سخنگوی رسمی جنبش حماس در نشستی خبری درباره نتایج تحقیقات درخصوص تلاش برای ترور Assassination رامی حمدالله، نخست وزیر دولت وفاق ملی فلسطین در نوار غزه گفت: «این نشست خبری در خصوص مسئله‌ای مهم که غزه آن را پشت سر گذاشت برگزار می‌شود. حوادث Accidents و جنایاتی در سرزمین محاصره شده غزه صورت گرفت که با تلاش گسترده و پیگیری مجدانه و تحقیقات زیاد، وزارت امور داخلی در غزه توانست بسیاری از ابهامات این جنایات را فاش کند و معمای جنایات حمله و تلاش برای ترور سرلشکر توفیق ابونعیم و انفجار کاروان دکتر رامی حمدالله نخست وزیر را حل کند.»

خلیل الحیه عضو دفتر سیاسی جنبش حماس و معاون رئیس جنبش حماس در نوار غزه گفت: «درحالی که مردم ما امروز مرحله‌ای سرنوشت ساز و خطرناک را پشت سر می‌گذارند و درحالی که تلاش‌های مسموم زیادی علیه مسئله فلسطین با ابزار‌ها و طرح‌ها و توطئه‌های مختلف در جریان است و در زمانی که همه ما باید متحد برابر این چالش‌ها باشیم گروهی مشکوک و گمراه و جنایتکار می‌آید تا وحدت ملی ما را هدف قرار دهد و بر وحدت روابط عربی ما با همسایه ما مصر تاثیر بگذارد و امنیت فلسطین و امنیت مصر را در سینا از بین ببرد و به بازی بگیرد. این بخشی از نتایج نشست خبری بود که وزارت امور داخلی برگزار کرد.»

خلیل الحیه افزود: «بنابراین آنچه امروز روشن شد واقعیت طبق قرار زیر بود، نیرو‌های اجرایی در سرویس اطلاعاتی فلسطین در کرانه باختری که نزدیکترین حلقه‌ها به سرلشکر ماجد فرج رئیس سرویس اطلاعاتی هستند کسانی هستند که در راه اندازی این گروه‌های تکفیری منحرف تروریستی دست داشتند که امنیت را در غزه به بازی گرفتند و امنیت را در سینا از بین برده اند. این واقعیت امروز پنهان نیست که از رام الله از مرکز سرویس اطلاعاتی فلسطین شخصی، گروهی از جوانان گمراه را در غزه استخدام می‌کند تا امنیت غزه و امنیت مصر را در سینا از بین ببرند. این اقدام برای تحقق اهدافی روشن صورت گرفته است.»

وی ادامه داد: «هدف اول ضربه زدن به ویژگی است که غزه در زمینه امنیت و ثبات دارد. این موسسه امنیتی که مردانی در آن عضویت دارند که اعتقادی درست و ملی دارند و منسوب به فلسطین و الاقصی و قدس هستند و عقیده‌ای آلوده به هماهنگی امنیتی ندارند توانسته است امنیت و ثبات را برای مردم غزه فراهم آورند. برای همین این گروه ضاله خواست که این امنیت را هدف قرار دهد.

هدف دوم ترساندن همه خارجی‌ها و هیئت‌های خارجی و غیر خارجی بود به این منظور که به غزه نیایند تا نتوانند مشکلات و رنج‌های مردم غزه را برطرف کنند یا شاهدانی عادل برای نشان دادن مشکلات مردم فلسطین در غزه باشند. آن‌ها خواستند غزه تحت محاصره و ظلم و مشکلات باقی بماند و نمی‌خواهند غزه با مقاومت خود با عزت باقی بماند.

هدف سوم، این گروه انحرافی که در قلب Heart سرویس اطلاعاتی فلسطین در کرانه باختری کار می‌کند این بود که می‌خواست آشتی ملی را که ما آن را آغاز کردیم و مصر بر آن نظارت می‌کند و همه مردم فلسطین به دنبال تحقق آن هستند تا به شکاف پایان دهند و وحدت ملی را از طریق مشارکت محقق کنند، بشکند. ما در دوازدهم اکتبر ۲۰۱۷ توافق قاهره را امضا کردیم و قرار بود دولت گذرگاه‌ها و امنیت را یکم ماه نوامبر تحویل بگیرد، اما اولین تلاش ناکام برای از بین بردن آشتی با ترور راس امنیت در غزه یعنی سرلشکر توفیق ابونعیم در بیست و هفتم اکتبر بود. اگر موفق می‌شدند این عملیات کور را انجام دهند همه معادلات را برهم می‌زدند و دیگر این آشتی سر نمی‌گرفت. اما خدا خواست که از این مردم و این مسئله و کشور ما محافظت کند و این عملیات ترور توفیق ابونعیم شکست خورد. اما آن‌ها نا امید نشدند و دست‌های آن‌ها قطع نشد و به تلاشی دیگر دست زدند تا آرمان‌های فلسطینی را نابود کنند.»

معاون رئیس جنبش حماس همچنین گفت: «این حوادث پشت سرهم ادامه یافت تا اینکه به این حادثه Incident و انفجار کاروان رامی حمدالله رسیدیم. امروز واقعیت روشن شده است که چه کسی پشت آن قرار داشت و چه کسی دستورات را صادر کرده و چه کسی حمایت مالی انجام داده و به آن کمک کرده و فضا را برای آن فراهم کرده است. اما با تاسف شدید تشکیلات خودگردان فلسطین و در صدر آن محمود عباس و متاسفانه نخست وزیر او و ماجد فرج همراه آن‌ها و همه سران جنبش فتح از همان لحظات نخست ما را در جنبش حماس و نیرو‌های امنیتی در غزه متهم کردند. تلاش آن‌ها این بودکه معادلات را برهم بزنند تا ضربه سنگینی به آشتی وارد کنند و‌ ای کاش که در همین حد متوقف می‌ماند چرا که حتی از این حادثه سوء استفاده کردند تا سراسر غزه و مردم را مورد حمله قرار دهند و تحریم کنند و اقدامات مجازاتی علیه غزه اعمال کنند و حقوق اسیران و شهدا و مجروحان و حقوق کارکنان و همه چیز و حتی برق را قطع کنند، و با تاسف شدید آن‌ها نمی‌خواستند تحقیقات انجام شود و با تحقیقات همکاری نکردند و حتی تحقیقات را منحرف کردند گویی که ما برابر یک نمایش قرار گرفته ایم که جزئیات آن از قبل برنامه ریزی شده بود و می‌خواستند نمایشنامه ترور دکتر رامی الحمدالله را اجرا کنند و حماس و غزه و دستگاه امنیتی را مسئول آن اعلام کنند درحالی که ما از این اتهام مبرا هستیم. بنابراین ما امروز برابر این واقعیت‌ها قرار داریم.»

الحیه گفت: :ما از نقش دستگاه امنیتی فلسطین در نوار غزه قدردانی می‌کنیم و امیدواریم و می‌خواهیم که دستگاه امنیتی در همه نقاط عقیده ملی فلسطین را داشته باشد و عقیده امنیتی که هماهنگی امنیتی را مقدس می‌شمارد نپذیرد و این بخشی مهم از توافق آشتی است که آن را امضا کردیم.سوء استفاده از این حادثه بهره برداری بدی برای انداختن توپ در زمین ما بود تا بتوانند محاصره بیشتری اعمال کنند و این نشان می‌دهد این رفتار، رفتار مسئولانه‌ای نیست و رفتاری ملی به شمار نمی‌آید بلکه این رفتار بهانه جویی با استفاده از این حادثه است و بنابراین کاملا روشن است که چه چیزی از آن‌ها خواسته می‌شود.»

وی تاکید کرد: «اول اینکه باید از ملت فلسطین به علت این اتهام باطل و این تحریم‌ها و این اقدامات ظالمانه که تشکیلات خودگردان علیه غزه و ساکنان غزه اتخاذ کرده است عذرخواهی کند.دوم باید همه این اقدامات مجرمانه علیه غزه که به بهانه این حادثه اعمال شده است متوقف شود. سوم با توجه به این واقعیت‌ها ما تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت و ریاست را برابر برعهده گرفتن مسئولیت‌های خود قرار می‌دهیم و از آن‌ها می‌خواهیم مسئولیت ملی و حقوقی خود را برای افشای ابهامات و هویت کسانی که وابسته به سرویس اطلاعاتی فلسطین هستند بپذیرند و این حق ما به عنوان شهروندان فلسطینی و کسانی است که به آن‌ها ظلم شده است و نباید آن‌ها در این موسسه باقی بمانند.»

خلیل الحیه بیان داشت: «همچنین امروز آشکارا می‌گوییم که امروز برابر شما افشای این جنایت Crime و ابهامات آن و افشای هویت کسانی قرار دارد که تلاش کردند با دستاویز قرار دادن آن به آشتی پایان دهند و به کنگره ملی که مورد توافق قرار ندارد بروند. ما در همین جا پیام خود را به برادرنمان در جنبش فتح و برادر ابومازن و دولت و آقای رامی حمدالله و به گروه‌های فلسطینی اعلام می‌کنیم و به آن‌ها می‌گوییم‌ای برادران ما حق ظاهر شد و واقعیت روشن شد و دیگر فرصتی برای بهره برداری از این حادثه برای تکه تکه کردن ملت فلسطین و تثبیت شکاف و جدایی وجود ندارد و برای همین امروز مناسب است که در یک صف برابر این اتهامات بی اساس و تلاش‌ها برای از بین بردن مسئله فلسطین بایستیم.»

وی خاطر نشان شد: «در اینجا تاکید می‌کنیم که تنها راه حل ملی مورد نظر این است که به شورای ملی برویم که مورد توافق قرار دارد و اساس آن مشارکت است و به توافقنامه‌های امضا شده به ویژه توافق آشتی ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ و توافقات بیروت در ژانویه ۲۰۱۷ احترام بگذاریم تا در شورای ملی متحد و یکپارچه شویم. برای همین درباره برگزاری هر گونه نشست شورای ملی با دستاویز قرار دادن این وضعیتی که به وجود آمد هشدار می‌دهیم. ما صادقانه و مخلصانه از برادرانمان در تشکیلات خودگردان و جنبش فتح می‌خواهیم در محاسبات خود تجدیدنظر کنند و با خودشان خلوت کنند و وجدان ملی خود را بیدار کنند و از این اقدامات دست بردارند؛ و برای اینکه ملت ما اطمینان حاصل کند ما از تشکیل کمیته‌ای ملی از گروه‌ها و جنبش فتح و از کمیته اجرایی و به همراه حماس برای اینکه به غزه بیایند تا در جریان جزئیات و همه ابهامات و اقدامات و واقعیت‌های این جنایات با جنایت تلاش برای ترور ابوعبدالله توفیق ابونعیم قرار بگیرند با هدف این که این واقعیت روشن شود تا همه اطمینان پیدا کنند و برای اینکه برابر این جنایتکاران متحد باشیم حمایت و استقبال می‌کنیم»

معاون رئیس جنبش حماس افزود: «همچنین امروز به روشنی از هیئتی امنیتی عربی و همچنین اسلامی و حتی بین المللی برای اینکه به اینجا بیایند تا همه واقعیت‌ها و مدارک را که در دست موسسه امنیتی قرار دارد در اختیار آن‌ها قرار بدهیم استقبال می‌کنیم. در هر حال جایز نیست که به مسائل جنایتکارانه متوسل شویم تا وحدت ملی را خدشه دار کنیم و به آن آسیب بزنیم. در نهایت می‌گویم ملت فلسطین در محاصره اشغالگران قرار دارد و مردمی که در طول تاریخ جان و خون خود را داده و بار دیگر انقلابی مردمی را در راهپیمایی‌های بازگشت آغاز کرده و اینجا در غزه به اوج خود رسیده و شایسته است که به کرانه باختری و خارج و اردوگاه‌ها کشیده شود تا در یک روز یعنی روز پانزدهم مه آینده روز بازگشت حقیقی باشد، این مردم و این روز به وحدت مواضع و وحدت سران و مسئولان و موسسات نیاز دارد و این چیزی است که مردم ما از ما می‌خواهند. بنابراین ما به مسیر ادامه می‌دهیم و با تمام توان تلاش می‌کنیم وحدت ملی بر اساس شراکت و احترام به توافقات محقق شود، اما ما جزئی از شورای ملی که کرانه باختری را از دیگر نقاط کشور و غزه جدا کرده نخواهیم بود. این شورا، شکاف را تثبیت می‌کند و برای همین همچنان امیدواریم و می‌خواهیم برادران ما در کرانه باختری از این فکر یا این نشست که به وحدت ملی آسیب می‌رساند بازگردند.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 376384 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟