کره جنوبی توپ را به زمین ترامپ انداخت

چانگ این مون، مشاور ویژه‌ی رئیس جمهور کره جنوبی با اشاره به گفتگو‌های سران دو کره بر سر بحران هسته‌ای - موشکی پیونگ یانگ گفت: «طرف‌های مذاکره کننده باید خیلی مراقب باشند در جزئیات گفتگو‌ها دچار لغزش و خطا نشوند زیرا ممکن است همه چیز را به باد بدهند.»

چانگ این مون در پاسخ به این پرسش کریستین امانپور، خبرنگار سی ان ان که پرسید مفهوم هسته‌ای زدایی کامل که در بیانیه‌ی مشترک سران دو کره آمده است چیست؟ گفت: «این را باید رئیس جمهور ترامپ Trump و کیم جونگ اون تعیین تکلیف کنند.»

وی گفت: «ما کره شمالی را ترغیب کردیم که پا پیش بگذارد و بگوید وقت هسته‌ای زدایی کامل از شبه جزیره کره فرا رسیده است. هسته‌ای زدایی باید جامع اتفاق بیافتد. هم اکنون باید دقت کنیم در جزئیات دچار اشتباه نشویم که در آن صورت با شکست روبرو می‌شویم و این جزئیات را رئیس جمهور ترامپ و کیم جونگ اون باید بررسی نمایند.»

رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پیش در پیامی توئیتری از گفتگوی تلفنی طولانی و خوب با رئیس جمهور کره جنوبی، مون جائه این خبر داد و گفت: «کار‌ها خیلی خوب پیش می‌رود. داریم زمان و مکان دیدار با کره شمالی را تعیین می‌کنیم. با نخست وزیر ژاپن، آبه هم تلفنی گفتگو کردم تا او را در جریان گفتگو‌های جاری قرار بدهم.»

رسانه‌های کره شمالی هم دارند از این رویداد با نام نقطه عطفی تازه یاد می‌کنند. مردم کره شمالی یک روز پس از برگزاری دیدار در جریان اخبار آن قرار گرفتند و تصاویر مثبتی که از لبخند‌ها و خوش و بش کردن‌ها پخش شد از فضای مثبت گفتگو‌ها حکایت داشت. سران دو کشور توافق کردند به جنگ در شبه جزیره کره پایان بدهند و برای تحقق هسته‌ای زدایی همکاری کنند. مقام‌های آمریکایی گفته اند مشتاقانه منتظر دیدار بین ترامپ و کیم هستند.

ترامپ گفت: «مدت‌ها بود آمریکا را به بازی گرفته بودند زیرا رهبر متفاوتی داشت، اما کسی نمی‌تواند ما را به بازی بگیرد.»

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا هم گفت: «من پیشگو نیستم. اما می‌توانم بگویم هم اکنون خوش بین هستیم و فرصتی را پیش رو داریم که از دهه‌ی ۵۰ میلادی به این سو از آن برخوردار نبوده ایم، لذا باید ببینیم چه چیزی تولید خواهد شد.»

ترامپ همچنین گفته نتیجه‌ی دیدار با رئیس کره شمالی تنها به خود او بستگی دارد و به نظر می‌رسد سئول نیز با این دیدگاه موافق است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 376380 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟