وزیر خارجه قطر: اعزام نیروهای عربی به سوریه اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند

به گزارش رکنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، محمد بن عبدالرحمان، وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگویی که روز پنجشنبه با شبکه فرانس 24 داشت، در پاسخ به این سوال که چقدر حرف‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را درباره صحبت از خروج نیروهایش از سوریه را باور دارد، گفت: در جریان سفر اخیری که به آمریکا داشتم مقامات این کشور در این باره با ما صحبت کردند. این صحبت‌ها درباره ارائه ایده‌هایی در زمینه تضمین عدم بازگشت گروه‌های تندرو به سوریه بود.

وی افزود: از بین ایده‌های مطرح شده این بود که نیروهای اضافی در سوریه حضور پیدا کردند و اما این مساله هنوز در حد یک ایده است.

وزیر امور خارجه قطر ادامه داد: ما سیاست‌های خود را برای آمریکا تصریح کردیم و گفتیم هرگونه تصمیمی درباره سوریه باید در چارچوب راه حل فراگیر بحران سوریه باشد.

وی درباره جایگزینی نیروهای آمریکایی با نیروهای کشورهای عربی تاکید کرد: هر گامی که در قالب سیاست کامل حل بحران سوریه نباشد یعنی گذار سیاسی در قالب بیانیه ژنو 1 را تضمین نکند هیچ تضمینی برای دستیابی ملت سوریه به حقوقشان وجود نخواهد داشت و این اقدام معادلات را تغییر نخواهد داد.

وی با بیان اینکه اعزام نیروهای عربی به سوریه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد، گفت: اضافه کردن نیروهای نظامی بیشتر مشکلی را حل نمی‌کند. ما خواهان راه حل سیاسی هستیم که گذار سیاسی را تضمین کند و جنایتکاران جنگی را مواخذه کند و ثبات را به سوریه بازگرداند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی درباره اظهارات همتای عربستانی‌اش که در آن از قطر خواسته بود بهای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه را بدهد، گفت: چنین اظهاراتی ارزش پاسخ دادن ندارد. ما مخالف گمراه کردن افکار عربی به این شکل هستیم. مردم کشورهای عربی بسیار آگاه‌تر از آن هستند که آنها تصور می‌کنند و همه می‌دانند طرف صحبت‌های وزیر امور خارجه عربستان چه کسی بود.

از سوی دیگر علیا احمد بن سیف آل ثانی، نماینده قطر در سازمان ملل تاکید کرد: ادامه بحران کنونی علیه کشورش تبعات خطرناکی بر امنیت منطقه و ثبات آن دارد.

وی ضمن درخواست برای لغو محاصره اعمال شده علیه کشورش در نشست شورای امنیت گفت: پیامدهای خطرناک این بحران کل منطقه را در برمی‌گیرد و تاثیر مستقیمی بر تلاش‌های شورای امنیت در زمینه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی دارد، لذا باید فورا این محاصره برداشته شده و تدابیر یک جانبه علیه قطر لغو شود.

وی خاطرنشان کرد: این محاصره به دنبال تحقق اهدافی است که برخلاف احکام قوانین بین‌المللی بوده و مغایر با اساسنامه نظام جهانی چند قطبی و اصول روابط دوستانه و حقوق بشر است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 375930 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟