انتقاد اردوغان از اقدام مخالفانش در خصوص انتخابات زودهنگام در ترکیه

به گزارش رکنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه اقدام مخالفان خود را در فراهم کردن زمینه برای حضور " حزب خوب" (ایی پارتی به زبان ترکی استانبولی) در انتخابات زودهنگام ۲۴ ژوئن که بسیاری معتقدند می‌تواند به رقیب اصلی او تبدیل شود به باد انتقاد گرفت و این حزب را «فاجعه» خواند.

حزب جمهوریت خلق (سوسیال دموکرات) روز یکشنبه اعلام کرد ۱۵ نفر از نمایندگان این حزب به «حزب خوب» پیوستند تا این حزب ۲۰ نماینده لازم را برای تشکیل یک گروه پالمانی داشته باشد و این یکی از راه‌هایی است که یک حزب، واجد شرایط حضور در انتخابات می‌شود.

به گفته برخی تحلیل گران؛ مرال آکشنر رئیس حزب «ایی پارتی»، شخصیتی که به ملی گرایی معروف است جایگاه خوبی را برای رقابت با اردوغان دارد.

روزنامه جمهوریت روز دوشنبه نوشت رجب طیب اردوغان با اشاره به «به اصطلاح ایی پارتی» اعلام کرد «اینکه پارلمان به چنین شرایطی می‌رسد برای ما فاجعه است».

حزب جمهوریت خلق پیوستن ۱۵ نماینده به این حزب را عزم خود برای تضمین «دموکراسی» در انتخابات زود هنگام توجیه کرد. اردوغان که از سال ۲۰۰۳ قدرت را در ترکیه ابتدا به عنوان نخست وزیر سپس رئیس جمهور از سال ۲۰۱۴ در اختیار دارد ۲۴ ژوئن برای یک دوره دیگر با اختیارات تقویت شده می‌اندیشد.

در واقع بعد از برگزاری انتخابات، اجرای اصلاحات قانون Law اساسی که آوریل ۲۰۱۷ تصویب شد و اختیارات رئیس جمهور را تقویت کرد شروع خواهد شد. انتخابات قرار بود نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 375047 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟