کشف سیاره ای شبیه زمین + عکس

سیاره TOI-1231 b هر 24 روز در حال چرخش دور یک کوتوله قرمز است که به طور قابل ملاحظه‌ای شبیه زمین است.

به گزارش رکنا ، یک سیاره عجیب و غریب که اخیرا کشف شده دانشمندان را در شکار زندگی فرازمینی هیجان زده کرده است. محققان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و دانشگاه نیومکزیکو کشف سیاره فراخورشیدی TOI-۱۲۳۱ b را که در حال چرخش دور یک ستاره کوتوله M است و به عنوان کوتوله قرمز نیز شناخته می‌شود، تایید کردند.

دانشمندان قادر به مشخص کردن آن ستاره و اندازه گیری شعاع و جرم TOI-۱۲۳۱ b بودند. سپس این داده‌ها، اطلاعات لازم برای محاسبه تراکم و فرضیه اینکه جو از آن ساخته شده است را به آن‌ها داد. این سیاره، یک بدن معتدل با اندازه متوسط زیر نپتون با یک مدار ۲۴ روزه دارد و هشت برابر در مقایسه با زمین به خورشید نزدیکتر است، اما درجه حرارت آن شبیه به سیاره زمین است، زیرا کوتوله قرمز قدرت کمتری دارد.

جو آن تقریباً ۳۳۰ کلوین یا ۱۴۰ درجه فارنهایت است و باعث می‌شود TOI-۱۲۳۱b یکی از جالبترین و کوچکترین سیارات فراخورشیدی باشد که برای مطالعات جو هنوز کشف نشده است. ممکن است ابر‌هایی با ارتفاع زیاد در جَوش و احتمالاً شواهدی از آب در آن وجود داشته باشد.

جنیفر برت ، دانشمند ناسا JPL ، استادیار گروه فیزیک و نجوم UNM ، دیانا دراگومیر ، گفت: "مشاهدات آینده از این سیاره جدید به ما اجازه می دهد تا تعیین کنیم که ابرهای آب در اطراف این جهان های معتدل چقدر نادر هستند." البته مطالعه بیشتر برای درک دقیق نحوه تشکیل آن ضروری است.

دراگومیر ادامه داد: "تراکم کم TOI 1231b نشان می دهد که بیش از آنکه یک سیاره سنگی باشد ، توسط جو قابل توجهی احاطه شده است. اما ترکیب و میزان این جو ناشناخته است! " TOI1231b می تواند دارای جو بزرگ هیدروژن یا هیدروژن هلیم یا جو بخار آب متراکم تری باشد.

برت گفت: "یکی از جذاب ترین نتایج دو دهه اخیر علم سیاره فراخورشیدی این است که تاکنون هیچ یک از سیستم های جدید سیاره ای که کشف کرده ایم چیزی شبیه منظومه شمسی خودمان نیستند."

یک قدم به کشف سیاره‌ای شبیه به زمین نزدیک شده ایم

او در ادامه گفت: "آنها پر از سیارات در اندازه زمین و نپتون در مدارهای بسیار کوتاه تر از عطارد هستند، بنابراین ما هیچ نمونه محلی برای مقایسه آنها نداریم. این سیاره جدید که کشف کردیم هنوز عجیب است، اما اینکه به سیاره‌های همسایه ما شباهت دارد یک قدم رو به جلو برای شناخت جهان هستی است. در مقایسه با بیشتر سیاره های عبوری که تاکنون کشف شده اند و اغلب دارای دمای سوزان در صدها یا هزاران درجه هستند ، TOI-1231 b به طور مثبتی سرد است. "

تحقیقات دانشمندان با عنوان "TOI-1231 b: یک سیاره معتدل ، به اندازه نپتون در حال عبور از کوتوله M3 نزدیک NLTT 24399" ، در شماره آینده مجله نجوم منتشر خواهد شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 695582 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟