7 تکنولوژی ساخت و ساز که آینده مهندسی عمران را تغییر می‌دهد

در دومین کنفرانس بین‌المللی فناوری‌های نوظهور مشکلات ساخت و ساز مورد بررسی قرار گرفت. این کنفرانس در 11 اکتبر ۲۰۱۹ در شهر کی‌یف اوکراین برگزار شد و بزرگ‌ترین همایش اروپایی در زمینۀ فناوری‌های نوظهور بود. این رویداد با مضمون ورود اجتنابناپذیر فناوری‌های جدید و شکل‌دادن به آیندۀ صنعت AEC برگزار شد که به بحث معماری، مهندسی و ساخت و ساز اشاره دارد. در طی 10 سال آینده تغییرات زیادی را خواهیم دید.

در این مقاله 10 مورد از موادی که دنیای ساخت و ساز را تغییر خواهند داد به شما معرفی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

استفاده از بامبو در ساخت ساختمان‌ها

در ایران این گیاه به نام خیزران یا نی هم معروف است. بامبو گیاهی زیباست که سرعت رشد بالایی هم دارد و این سرعت به روزانه حدود یک متر هم می‌رسد. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به این اشاره کرد که 1200 نوع از این گونه گیاهی وجود دارد. مقاومت در برابر رطوبت، وزن سبک و فراوانی، آن را به گزینۀ خوبی برای ساخت و ساز تبدیل کرده است.

کمبود منابعی همچون بتن و فولاد از جمله دلایل کاهش سرعت ساخت و ساز است. بسیاری از شرکت‌های ساختمانی در حال تغییر رویه بوده و به دنبال استفاده از بامبو در پروژه‌های خود هستند. این گیاه در طراحی داخلی و دکوراسیون ساختمانی هم کاربرد دارد.

اگر دوست دارید بیشتر دربارۀ موادی که امروزه در سراسر دنیا مورداستفادۀ مهندسان قرار می‌گیرد بدانید، پیشنهاد ما این است که مقالات معتبر خارجی را حتماً دنبال کنید. دقت کنید که این مقالات باید به بهترین شکل ممکن ترجمه شده باشند. ترجمه تخصصی مقاله عمران باید توسط مترجمی باتجربه انجام شود که به تمام کلمات و قواعد آشنا باشد. ترنسیس یک پلتفرم ترجمۀ تخصصی آنلاین است که این کار را با بهترین کیفیت انجام می‌دهد.

الماس نانو

از کربنی که در آزمایشگاه ساخته شده است، به وجود می‌آید. از ویژگی‌های آن، می‌توان به سختی و استحکام آن اشاره کرد؛ شاید بدانید که سخت‌ترین ماده در جهان الماس است. همین امر سبب می‌گردد، کاربرد زیادی در ساختمان به عنوان مصالح ساختمانی داشته باشد. محققان دریافتند که الماسی که بیست هزار بار نازک‌تر از موی انسان باشد، مقاوم‌تر و محکم‌تر از انواع مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز است!

عایق ایروژل

این ژل سبک‌ترین مادۀ جامد جهان است و 90 درصد آن از هوا تشکیل شده است. بر خلاف نامش ظاهر آن شباهتی به ژل ندارد. از ویژگی آن می‌توانیم به استحکام بالا، مقاومت در برابر سرما و گرما و شفافیت نام ببریم. چگالی آن تنها سه برابر هواست و شکلی شبیه به لانۀ زنبور و حفره‌ای دارد.

 

وقت آن است به معایب آن بپردازیم؛ یکی از عمده‌ترین مشکلات آن قیمتش است به عنوان مثال قیمت یک پنجره ساخته شده با عایق ایروژل شش برابر پنجره دولایه است. البته امید می‌رود با پیشرفت تکنولوژی این مشکل هم برطرف شود.

چاپگر سه‌بعدی جاده‌ها

این تحقیق توسط محققان دو دانشگاه لیدز و UCL شروع شد. از دیگر پروژه‌ها موفق آن‌ها تزریق قیر است. ریچارد جکسون، استاد دانشگاه UCL که مکانیسم چاپگر سه‌بعدی را توسعه می‌دهد، می‌گوید: "امیدواریم تمامی جاده‌ها تا سال ۲۰۵۰ اصطلاح شوند. این کار می‌تواند در 24 ساعت شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل انجام شود.”

استفاده از این تکنولوژی در ساخت پیاده‌روها بسیار مناسب است چراکه نگهداری و تعمیر آن‌ها آسان است.

شهرهای عمودی

زندگی و کار در ساختمانی با صدها طبقه، شور و شوق زیادی به همراه دارد. یکی از مزایای آن این است که از نابودی زمین‌های کشاورزی و کمربندهای سبز طبیعی جلوگیری می‌کند و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند؛ این نوع شهرها آلودگی هوا را کاهش می‌دهند.

عمران2

اگر مقاله‌ای در زمینه مهندسی دارید و حس می‌کنید صلاحیت لازم برای حضور در مجلات مهندسی معتبر بین‌المللی را دارد، این فرصت را از دست ندهید. دقت کنید که ترجمه مقالۀ شما باید با بهترین کیفیت انجام شده باشد، یک اشتباه املایی یا نگارشی کوچک می‌تواند تمام زحمات شما را به هدر دهد. در ترنسیس ترجمه فارسی به انگلیسی با تضمین کیفیت انجام می‌گیرد و می‌توانید با خیال راحت سفارش ترجمه خود را ثبت کنید.

بتن هوشمند

با پیشرفت تکنولوژی، نوعی بتن هوشمند ساخته شده است که قابلیت و ویژگی‌های قابل توجهی دارد. از جمله مقاومت بسیار بیشتری که نسبت به بتن معمولی دارد. این بتن هوشمند، از الیاف پلیمری و نانو ذرات سیلیس ساخته شده است؛ اضافه‌شدن این مواد موجب افزایش مقاومت سایشی، کششی و خمشی می‌شود. نکتۀ جالب خودترمیمی بتن هوشمند است که آن را از بقیۀ انواع بتن متمایز می‌کند.

آجرهای هوشمند

آجر هوشمند یک آجر نو ظهور است. از آن در ساختمان‌ها، خانه‌ها و پل‌ها به کار استفاده می‌شود. این آجر از بتن با مقاومت بالا ساخته شده و به صرفه‌جویی در هزینۀ برق در فصول سرما و گرما کمک می‌کند.

کلا آخر

حالا می‌دانید که چقدر همه چیز در دنیای ساختمان‌سازی و معماری تغییر خواهد کرد. احتمالا روزی خواهد رسید که دیگر اثری از ساختمان‌های امروزی نباشد و هیچکدام از مصالحی مثل بتن، آجر و سرامیک‌های تزئینی صلاحیت لازم را نداشته باشند. نه تنها در ساختمان سازی شاهد چنین نوآوری‌هایی هستیم بلکه در تمام زمینه‌ها برای حفظ محیط زیست و سلامت انسان گام‌های زیادی برداشته خواهد شد.

 

کدخبر: 664343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟