رد پای چینی‌ها به مریخ هم رسید + عکس

فضاپیمای تیان ون ۱ چین اولین تصویر خود از مریخ را در حین رسیدن به مدار این سیاره ثبت کرد. کاوشگر مذکور در کمتر از یک هفته آینده به مدار سیاره سرخ وارد خواهد شد.

به گزارش رکنا ، سازمان ملی فضایی چین(CNSA) روز گذشته(۵ فوریه) با انتشار این تصویر که توسط دوربین قدرتمند و با وضوح بالا تعبیه شده بر روی فضاپیمای تیان ون -۱ گرفته شده است جدیدترین تصویر سیاره سرخ را منتشر کرد.

به گزارش این سازمان، این عکس سیاه سفید از فاصله ۱.۳۶ میلیون مایل(۲.۲ میلیون کیلومتر) از مریخ ثبت شده است.

در یکی از تصاویر نام مکان‌های مختلف سیاره مریخ به چشم می‌خورد برای مثال می‌توان مکان دشت هامونه اَسیدالیا، هامونه کرایس، فلاته نیم‌روز، دهانه شیاپارالی و دره مارینر را مشاهده کرد.

چین نخستین کاوشگر مریخ خود به نام "تیان‌ون ۱" (Tianwen-۱) را ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ پرتاب کرد و قرار است اوایل ماه فوریه وارد مدار شود و طی روزهای آینده روی سطح مریخ قرار خواهد گرفت.

تیان ون-۱ که ترکیبی از یک مدارگرد و سطح نورد است روز جمعه ۶۸۳ هزار مایل (۱.۱ میلیون کیلومتر) از مریخ فاصله داشته است. انتظار می‌رود این فضاپیما روز چهارشنبه(۱۰ فوریه) وارد مدار مریخ شود. این فضاپیمای پنج تنی موتورهای خود را خواهد سوزاند تا سرعت فضاپیما به اندازه کافی کاهش پیدا کند و توسط جاذبه مریخ به سمت پایین کشیده شود.

سازمان فضایی چین همچنین اظهار داشت که تیان ون -۱ چهارمین مانور اصلاح مسیر را دیروز به اتمام رساند تا اطمینان حاصل شود که فضاپیما برای ورود به مدار مریخ آماده است.

این فضاپیما طی ۱۹۷ روز حضور در فضا ۲۸۹ میلیون مایل(۴۶۵ میلیون کیلومتر) را طی کرده و در زمان مانور اصلاح مسیر حدود ۱۱۴ میلیون مایل(۱۸۴ میلیون کیلومتر) از زمین فاصله داشته است. سازمان فضایی چین گفت: تمام سیستم‌های فضاپیما در شرایط خوبی قرار دارند. فاصله زیاد بین زمین و تیان ون -۱ به معنی تاخیر ارتباطی در حدود ۱۰ دقیقه است. این بدان معناست که فضاپیما دستورات شروع عملیات را با دستورالعمل‌هایی که از قبل از مرکز کنترل هوافضای پکن به آن ارسال شده است، انجام خواهد داد.

تیان ون ۱ پس از ورود به مدار، عملیات آماده سازی برای فرود در مریخ را آغاز خواهد کرد. مدارگرد آن نیز تصویربرداری از مکان اصلی فرود که دهانه برخوردی عظیم هامونه یوتوپیا(Utopia Planitia) در جنوب منطقه فرود فضاپیما "وایکینگ ۲ " ناسا است را آغاز خواهد کرد. چین در حال حاضر یک رای گیری عمومی ۴۰ روزه را برای انتخاب نام برای مریخ نورد خود برگزار می‌کند. سه نام مشهور برای انتخاب نهایی به کمیته ارسال خواهد شد.

اگر سطح نورد مبتنی بر انرژی خورشیدی تقریبا ۵۳۰ پوندی(۲۴۰ کیلوگرمی ) به راحتی فرود آید، با استفاده از ابزار "Subsurface Exploration Radar" ویژگی‌های خاک سطح مریخ و توزیع احتمالی آب یخ را بررسی خواهد کرد. این مریخ نورد همچنین دارای چند دوربین پانوراما و چند دوربین چند طیفی و چند ابزار برای تجزیه و تحلیل ترکیب سنگ‌ها است.

در همین حال، مدارگرد تیان ون ۱ سطح سیاره سرخ را با دوربین‌هایی با وضوح متوسط ​​و بالا و یک رادار صدایی بررسی خواهد کرد و با یک مغناطیس سنج و ردیاب‌های ذرات، سایر کشف‌ها را انجام خواهد داد.

تیان ون -۱ در ماه ژوئیه پرتاب شد و یک روز پس از مأموریت امید امارات متحده عربی و یک هفته قبل از فرود مریخ نورد استقامت ناسا به مریخ خواهد رسید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658719 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟