ماه چطور شکل گرفت؟

به گزارش رکنا ، تصور می‌شود ماه در برخورد زمین و سیاره "تیا" تشکیل شده است که دانشمندان معتقدند "تیا" ممکن است یک سیاره باستانی در منظومه شمسی به اندازه مریخ بوده باشد.

در تلاش برای درک چگونگی شکل‌گیری ماه در اثر برخورد عظیم، دانشمندان "دانشگاه دورام" انگلیس، شبیه‌سازی را با کمک ابر رایانه در "تاسیسات محاسبات با عملکرد بالا دیراک"(DiRAC High-Performance Computing facility) ایجاد کردند تا از آن برای شبیه سازی برخورد سیاره‌ای به اندازه مریخ بنام تیا با زمین اولیه را بررسی کنند.

شبیه‌سازی‌های آنها جسمی در مدار را تولید کرد که می‌توانست بالقوه به جسمی شبیه ماه تبدیل شود. اگرچه همانطور که دانشمندان گزارش دادند این مدرک قطعی مبنی بر مبدا/ منشا ایجاد ماه نیست، اما می‌تواند به محققان در درک شکل‌گیری ماه کمک کند.

در این شبیه‌سازی‌ها، محققان مواد اولیه زمین و تیا را به مدت چهار روز پس از برخورد ردیابی کردند و سپس شبیه سازی‌های دیگری را پس از چرخاندن تیا مانند یک توپ انجام دادند.

برخورد شبیه‌سازی شده با زمین اولیه بسته به اندازه و جهت چرخش اولیه تیا نتایج متفاوتی را ایجاد کرد. در یک طرف، این برخورد دو جسم را با هم ادغام می‌کرد و در طرف دیگر، یک اثر برخورد و فرار (hit-and-run) وجود داشت.

هنگامی که اثر چرخشی به شبیه سازی تیا اضافه نشده بود، توده‌ای از مواد گرانش با جرمی در حدود ۸۰ درصد ماه از تیا خارج می‌شد اما در همان زمان با اضافه شدن مقدار کمی چرخش، جسم دیگری مانند ماه ایجاد شد. توده حاصل از آن که به دور مدار زمین پس از برخورد قرار می‌گیرد ، با از بین بردن خرده قرص های(disc of debris) اطراف سیاره ما رشد می‌کرد.

توده شبیه‌سازی شده دارای یک هسته آهنی کوچک شبیه به ماه و یک لایه بیرونی تشکیل شده از مواد اولیه زمین و تیا بود.

دکتر "سرجیو روئیز-بونیلا"(Sergio Ruiz-Bonilla) نویسنده اصلی و محقق موسسه کیهان شناسی محاسباتی دانشگاه دورام، گفت: ما هنگامی که به تیا قابلیت چرخش را افزودیم و زمانی که آن قابلیت را برداشتیم شاهد نتایج متفاوتی بودیم. ممکن است چندین برخورد احتمالی وجود داشته باشد که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است و در صورت بررسی می‌تواند به ما در درک چگونگی شکل گیری ماه کمک کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 636344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟