ساخت اسپری بینی برای مبارزه با کرونا

به گزارش رکنا ، بسیاری از امیدها برای بازگشت به زندگی طبیعی پس از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ به ساخت واکسن‌ها بسته شده است، اما تزریق واکسن با محدودیت‌هایی مواجه است و هیچ تضمینی برای توزیع آسان و رسیدن آن به مناطق فقیر و کم درآمد وجود ندارد.

اکنون ممکن است علم جایگزین قابل دسترسی تری را ارائه دهد. محققان دانشگاه "کلمبیا" یک اسپری بینی تولید کرده‌اند که در آزمایشات اولیه با موفقیت از ابتلای موش خرما و همچنین یک مدل سه بعدی از ریه‌های انسان به عفونت کووید-۱۹ جلوگیری کرده است.

"لیپوپپتید"‌(ترکیبی از لیپید و پپتید) با انسداد یک پروتئین کلیدی در ایجاد شکل لازم، از ترکیب ویروس کرونا با غشای سلول هدف جلوگیری می‌کند. این روش سریعاً کار می‌کند و حداقل ۲۴ ساعت دوام دارد.

استفاده از این اسپری بینی هم مقرون به صرفه است، هم مدت زمان طولانی دوام دارد و هم نیازی به نگهداری در یخچال ندارد.

البته تا رسیدن این اسپری به دست عموم مردم هنوز مدت زیادی مانده است، چرا که لازم است ابتدا آزمایش‌های بالینی انسانی انجام شود و تولید آن در مقیاس زیاد نیز نیازمند گذشت زمان است.

محققان دانشگاه کلمبیا می‌گویند در حال برنامه‌ریزی برای پیشبرد سریع این اسپری بینی و آزمایش‌های بیشتر آن هستند.

این اسپری می‌تواند در بسیاری از نقاط جهان که واکسیناسیون انبوه کووید-۱۹ در آنها دشوار است، محافظت ایجاد کند.

محققان می‌گویند که این اسپری حتی می‌تواند به عنوان یک مکمل در جاهایی که واکسن کووید-۱۹ در آنها به راحتی در دسترس است، استفاده شود.

بنابراین افرادی که نمی‌توانند واکسن بزنند یا کسانی که واکسن برایشان موثر نیست، می‌توانند روزانه از این اسپری استفاده کنند و از ایمنی خود اطمینان حاصل کنند. این روش به نوبه خود می تواند شیوع کروناویروس را محدود کرده و پایان همه‌گیری را تسریع کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 624987 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟