خودکفایی ایران در تولید پلاسما

به گزارش رکنا، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری با اشاره به بومی سازی فناوری تولید فرآورده های پلاسمایی در کشور توسط یکی از شرکتهای دانش بنیان، گفت: قرار است محصولات تولیدی این شرکت، ۳۰ درصد از نیاز داخلی به این محصول را تا دو سال دیگر تامین کند.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره وضعیت تامین پلاسما و فرآورده‌های آن اظهار کرد: ما مجبوریم سالی ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما به آلمان بفرستیم و به ازای هر لیتر آن، ۱۷۰ یورو پرداخت کنیم تا برایمان فرآورده‌های پلاسمایی ارسال کنند.

به گفته وی، امروز به نقطه‌ای رسیدیم که دیگر بدون نیاز به دیگر کشورها، خودمان نیازمان را تامین می‌کنیم. کارخانه‌ای هم در کشور پا گرفته است. قرار است محصولات تولیدی این شرکت، ۳۰ درصد از نیاز داخلی به این محصول را تا دو سال دیگر تامین کند.

فناوری‌ نوین در تولید پلاسما

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری همچنین تصریح کرد: فناوری ای که در تولید این پلاسما به کار رفته است، جزء فناوری‌های بالا و نوین است. در تولید آن هم از روش‌های سنتی پالایشگاهی استفاده نمی‌شود. این محصول توسط یک شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، بخش بزرگی از خون را مایع زرد رنگی به نام پلاسما تشکیل می‌دهد. فرآورده‌ای حیاتی که به گردش همه اجزای خون در بدن کمک می‌کند. این مایع حیاتی نیاز بخش قابل توجهی از بیماران است. شیوع کرونا هم مزید بر علت شد تا نظام درمانی کشور تلاش بیشتری برای تامین آن داشته باشد. ۵۵ درصد خون پلاسما است. مایعی که جان برخی بیماران به آن وابسته است. این مایع حیات‌بخش را به صورت کامل یا فرآورده‌های جدا شده استفاده می‌کنند. این فرآورده‌ها کاربرد فراوانی در درمان سوختگی، شوک، تروما و دیگر موارد اضطراری پزشکی دارند.

پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌های موجود در آن هم برای درمان وضعیت‌های مزمن پزشکی مانند اختلالات خودایمنی و هموفیلی استفاده می‌شود. افراد مبتلا به این شرایط می‌توانند با برخورداری از این درمان‌ها زندگی طولانی و مفیدی داشته باشند. در واقع، برخی از سازمان‌های بهداشتی پلاسما را «هدیه زندگی» می‌نامند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 613813 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟