نقش نور در ساعت بدن

به گزارش رکنا ، یک متخصص اعصاب و روان در برنامه «روزنه» گفت: کشورهایی که به اندازه‌ی کافی از نعمت نور برخوردار نیستند، میزان افسردگی بیشتری را تجربه می‌کنند.

برنامه «روزنه» با موضوع تاثیرات روانشناختی و زیباشناسی و هویت‌بخشی نور بر انسان، در ارتباط تلفنی با دکتر گودرز عکاشه (روانپزشک و متخصص اعصاب و روان) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

گودرز عکاشه در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: چرخه‌ی نور در زندگی انسان باعث می‌شود تا موضوع «بیوریتم» یا «ریتم بیولوژیک» شکل بگیرد.

وی افزود: بدن انسان ساعت دارد و این ساعت با تکیه به نور کار می‌کند.

این روانپزشک با اشاره به این که سیستم بیولوژیک انسان در چرخه‌های ۲۴ ساعت و ۳۰ دقیقه کامل می‌شود، اضافه کرد: با توجه به ساعت بیولوژیک، در هنگام شب ماده‌ی ملاتونین در بدن انسان تولید می‌شود و به همین واسطه انسان به خواب می‌رود.

وی ادامه داد: تابش نور بر بدن انسان باعث می‌شود تا ملاتونین از بین برود و در نتیجه خواب انسان مختل شود.

گودرز عکاشه با اشاره به این که انسان‌های غارنشین بر اساس نور زندگی می‌کردند، اظهار داشت: تمام انسان‌های بدوی با غروب خورشید به غار می‌رفتند و می‌خوابیدند و هر روز با طلوع خورشید از خواب برمی‌خاستند.

وی با اشاره به ارتباط میان نور و ادبیات فارسی، توضیح داد: واضح‌ترین مثال ادبیِ در رابطه با نور در عبارت «سحرخیز باش تا کامروا باشی» تعریف می‌شود.

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به اهمیت ساعت بیولوژیک در زندگی انسان، عنوان کرد: افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند و بر اساس ساعت بیولوژیک انسان زندگی نمی‌کنند، معمولا با استرس‌ها و اضطراب‌های مختلف درگیر می‌شوند.

وی افزود: ممکن است برخی از داروها در ساعات خاصی از ریتم بیولوژیک بدن به بیشترین تاثیرگذاری دست پیدا کنند.

گودرز عکاشه ادامه داد: کشورهایی که به اندازه‌ی کافی از نعمت نور برخوردار نیستند، میزان افسردگی بیشتری را تجربه می‌کنند.

وی با اشاره به پدیده جت‌لگ، توضیح داد: در بسیاری از مواقع افراد با حضور در پروازهای طولانی و تغییر یکباره و شرایط نوری به وضعیت جت‌لگ دچار می‌شوند و در نتیجه برای چند روز افسردگی و گیجی را تجربه می‌کنند.

این روانپزشک با بیان این که هیچ نوری به اندازه نور طبیعی نمی‌تواند اهمیت داشته باشد، تصریح کرد: نورهای مصنوعی به هیچ وجه نمی‌توانند کیفیت و اندازه نور خورشید را داشته باشند.

وی افزود: بسیاری از نورهای مصنوعی و لامپ‌های نئون آبی رنگ در مدت‌های طولانی می‌توانند زمینه‌های افسردگی را در افراد شکل دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

خبرنگار : سپهر نصیحتگر

کدخبر: 603322 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟