تکنولوژی هم به کمک فاصله‌گذاری اجتماعی آمد

به گزارش رکنا ، یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. کارشناسان حوزه تکنولوژی کوشیده‌اند تا با ساخت نرم‌افزار شبیه‌سازی جمعیت به مردم کمک کنند تا بیش از پیش فاصله اجتماعی را رعایت کنند و به ویروس کرونا مبتلا نشوند.

ویروس کرونا دوباره در جهان شدت گرفته؛ اما مردم دیگر مانند چند ماه گذشته در خانه‌های خود نمانده‌اند. حال این سوال مهم پیش می‌آید که افراد چگونه می‌توانند در مکان‌های شلوغ فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. مادامی که نگرانی‌ها درباره حضور در فضاهای عمومی افزایش می‌یابد، توانایی ما برای ایجاد امنیت و ظرفیت لازم به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری نیز کاهش پیدا می‌کند.

 گروه تحقیق و توسعه دانشگاه یوترکت (Utrecht) با همکاری استارت‌آپ uCrowds از یک مدل شبیه‌سازی استفاده کرده‌اند تا به مدیریت کردن مردم در این دنیای جدید کرونایی کمک کنند. این نرم‌افزار به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که به کاربران اجازه می‌دهد برای شبیه‌سازی رفتار واقعی مردم مدل‌هایی را ایجاد و آنها را اجرا کنند. این مدل‌ها دربردارنده نحوه حرکت مردم در مکان‌های عمومی و چگونگی جلوگیری از برخورد آنها در محیط است. این شبیه‌سازی‌ها در محیط‌های واقعی اجرا می‌شوند تا میزان اثربخشی‌شان مورد بررسی قرار گیرد.

نرم افزار شبیه ساز قرنطینه

این نرم‌افزار چگونه کار می‌کند؟

عابران پیاده‌ای که در نرم‌افزار شبیه‌سازی شده‌اند به طور تصادفی حرکت نمی‌کنند. آنها یک یا چند مقصد مشخص دارند و ممکن است تنها یا به صورت گروهی راه بروند. یکی از مواردی که این گروه به ‌تازگی درست کرده این است که درصد مشخصی از مردم شبیه‌سازی‌شده فضای بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند؛ مثلاً تعداد کسانی که در گروه‌های اجتماعی و کوچک در حال حرکت‌اند بیشتر شده‌ است. سپس عابران پیاده به سمت مقاصد خود می‌روند و از برخورد با موانع و سایر افراد اجتناب می‌کنند.

در این تحقیق از شیوه حرکت افراد با استفاده از داده‌هایی که طی ۱۳ سال درباره چگونگی حرکت مردم گرد آمده الگوبرداری شده است. بخشی از این داده‌ها را از دانش‌آموزانی که هنگام راه رفتن در راهروها و فضاهای دیگر ردیاب قابل حمل داشتند جمع‌آوری کرده‌اند. همچنین در جشنواره‌ها آزمایش‌هایی را با گروه‌های دانشجویی انجام دادند که در آنجا جمعیت کسانی که در حال رفت‌وآمد بوده‌اند بیشتر بوده است و مدل‌های بیشتری نیز پیدا شده است.

این مدل بر حرکت افراد و گروه‌های اجتماعی مختلف استوار است؛ به همین خاطر توانسته‌اند با استفاده از آن آثار مثبت رعایت فاصله اجتماعی را افزایش دهند. تمام کنش‌ها و واکنش‌های مردم عادی در این مدل آورده شده است؛ مثلاً از شکل‌گیری خطوط (عابران پیاده در ازدحام به دنبال فردی می‌روند که جلوی آنها در حرکت است) استفاده شده است.

کارکرد عملی فاصله گذاری اجتماعی

کارکردهای عملی

چگونه می‌توانیم از این اطلاعات برای برنامه‌ریزی درباره ویروس کرونا استفاده کنیم؟ مدل‌های شبیه‌سازی جمعیت می‌تواند به طور خارق‌العاده‌ای گسترش یابد. اگر شما رایانه‌ای دارید که فکر می‌کنید به اندازه کافی سریع عمل می‌کند، باید بگوییم که موتور شبیه‌سازی این مدل در زمان مشخص می‌تواند بسیار سریع عمل کرده و ۵۵۰ هزار نفر را شبیه‌سازی کند.

شما می‌توانید از این نرم‌افزار استفاده کنید و برای مثال اگر ۲۰ هزار نفر را شبیه‌سازی کنید، با این برنامه قادر خواهید بود که سرعت شبیه‌سازی را به ۳۵ برابر سرعت واقعی برسانید. این بدان معناست که این نرم‌افزار می‌تواند به کارشناسان کمک کند تا دسترسی به مناطقی را که بیش از حد شلوغ هستند محدود کنند.

اگر دولت‌ها از این نرم‌افزار استفاده کنند، می‌توانند به تلفن همراه عابران پیامک بفرستند تا آنها راه دیگری را برای طی کردن مسیر خود برگزینند. این پروژه به صورت آزمایشی در ایستگاه راه‌آهن سنت‌پنکراس در انگلستان در حال اجراست. این نرم‌افزار قبلاً برای تور دو فرانس (Tour de France) در سال ۲۰۱۵ استفاده شده بود که باعث شد ۸۰ هزار تماشاچی بدون هیچ مشکلی به دانشگاه یوترکت (Utrecht) بروند.

شبیه‌سازی فاصله اجتماعی

نرم‌افزار شبیه‌سازی به تازگی به‌روزرسانی شده تا بتواند فاصله اجتماعی مردم هلند را که باید یک متر و نیم از هم فاصله داشته باشند نشان دهد. این مدل شبیه‌سازی حداقل فاصله اجتماعی افراد شبیه‌سازی شده را یک متر و نیم قرار نمی‌دهد، بلکه این واقعیت را در نظر می‌گیرد که مردم دقیقاً نمی‌دانند یک متر و نیم چقدر است. حتی در این نرم‌افزار این واقعیت هم در نظر گرفته شده که مردم از ویروس کرونا خسته شده‌اند و به همین دلیل توجه کمتری به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نشان می‌دهند. این مدل شبیه‌سازی می‌تواند با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها، خیابان‌ها و حتی جشنواره‌های مختلف که مردم می‌بایست فاصله یک و نیم متری را رعایت کنند مورد استفاده قرار ‌گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 594939 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟