حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، درباره حضور بانوان در مدیریت پروژه‌های ماهواره‌ای کشور گفت: اکنون عرصه فضایی کشور از وجود بانوان فرهیخته و متخصصی بهره‌مند است که در مدیریت پروژه‌های ماهواره‌ای و راهبری فعالیت‌های فنی نقش موثری دارند.

او افزود: ما نشست تخصصی زنان در صنعت فضایی کشور را به منظور نشان دادن بخش کوچک فعالیت این بانوان با مشارکت همه بازیگران بخش فضایی کشور ترتیب دادیم که در روز ۲۶ بهمن و در ایام میلاد با سعادت خانم فاطمه زهرا (س) اجرا شد. امیدوارم که ایمان به توانمندی بانوان سرزمینمان ماحصل این نشست باشد تا بتوانیم این قشر فرهیخته را هر چه بیشتر و بهتر بکار گیریم.

نقش بانوان در پژوهشگاه ه فضایی کشور

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به عملکرد‌های بانوان فعال در پژوهشگاه فضایی کشور، اظهار کرد: ما اکنون در مدیریت پروژه‌های کلیدی پژوهشگاه فضایی ایران از بانوان استفاده می‌کنیم؛ به طور خاص ماهواره مخابراتی ناهید یک به مجری گری یکی از بانوان فرهیخته انجام شده است.

صمیمی تصریح کرد: همه بانوان ما به عنوان متخصصان و رئیس بخش فنی در فعالیت‌های زیر مجموعه پروژه‌های ماهواره‌ای و حوزه‌های برنامه ریزی، پژوهشی و کنترل کیفی مشغول به کار هستند.

او ادامه داد: طبق آخرین آمار‌های پژوهشی که در دست داریم حدود ۳۰ درصد تولیدات علمی اعم از ثبت اختراع، تولید مقالات علمی، ISI (موسسات اطللاعات علمی) و نشر کتاب ماحصل زحمات بانوان پژوهشگاه بوده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به در دست داشتن پروژه‌هایی برای اقدام، گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها برای اقدام «بلوک انتقال مداری سازمان» است که فاز حجمی کیفی این ماهواره روبه اتمام بوده و با اتمام فاز کیفی چند تست زیر مداری هم انجام خواهیم داد تا از قابلیت‌های فنی فضایی آن اطمینان حاصل کنیم.

صمیمی تصریح کرد: اگر پروژه «بلوک انتقال مداری سازمان» با موفقیت به پایان برسد امکان این خواهد بود تا ماهواره را در مدار ۴۰۰ کیلومتری تحویل گرفته و تا مدار ۷ هزار کیلومتری منتقل کنیم. این عامل گامی در جهت رسیدن به مدار‌های عملیاتی و مدار‌های ژئو است. ناگفته نماند که ماهواره سنجشی پارس یک تا پایان سال تجمیع خواهد شد.

وضعیت ماهواره مخابراتی ناهید دو

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره ماهواره مخابراتی ناهید دو، گفت: مدل مهندسی ماهواره مخابراتی ناهید دو که دومین گام ما در راه رسیدن به ماهواره مخابراتی است را به اتمام رسانده‌ایم و به امید خدا تا پایان نیمه دوم سال ۹۹ کل پروژه را تمام خواهیم کرد.

صمیمی درباره خانواده موتور‌های آرش، گفت: خانواده موتور‌های آرش از موتور‌های سوخت جامدی هستند که مراحل طراحی، تست و ارزیابی آن‌ها در پژوهشگاه فضایی ایران به لطف و عنایت الهی انجام شده است.

او افزود: تست این موتور‌ها با قابلیت بالا نیاز به یک فناوری سطح بالایی دارد که الحمدالله ما سکوی تست مورد نظر این موتور‌ها را هم در پژوهشگاه فضایی ایران طراحی کرده و با موفقیت تا کنون دو تست از خانواده موتور‌های آرش در این سکوی تست انجام دادیم.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در پایان گفت: یکی از موتور‌های پزوهشگاه فضایی در انتقال بلوک مداری سامان مورد استفاده خواهد گرفت و همچنین موتور‌های بعدی هم متناسب با گام‌هایی که در نقشه راه و توسعه ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی داریم بکار می‌گیریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 543819 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟