نسل بعدی کنسول ایکس باکس معرفی شد

به گزارش رکنا، سرانجام شرکت مایکروسافت از نسل بعدی کنسول خود که Xbox Series X نام دارد و تا پیش از این با نام Project Scarlett شناخته می‌شد، رونمایی کرد. این کنسول چهارمین نسل از خانواده کنسول‌های مایکروسافت است که با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو میلادی، شرکت مایکروسافت از آن رونمایی کرد. این کنسول قرار است جانشین‌ کنسول‌های سری Xbox One و Xbox One X شود که مایکروسافت برخلاف شرکت سونی که چند ماه پیش اطلاعت سخت افزار کنسول خود را اعلام کرده است، تا الان اطلاعات سخت افزاری آن را اعلام نکرده بود و به طور ناگهانی این کنسول را معرفی کرد.

ظاهر کنسول Xbox Series X
سری X کنسول ایکس باکس از طراحی عمودی و یکپارچه‌ای بهره می‌برد که جنس بدنه آن همان جنسی است که در نسل قبلی کنسول شرکت مایکروسافت وجود داشت؛ همچنین طبق اعلام مایکروسافت، گیمرها می‌توانند به صوت افقی نیز از این کنسول استفاده کنند و لزومی به قرار دادن آن به صورت عمودی وجود ندارد.

xbox جدید
قسمت جلویی این کنسول دارای یک شکاف نسبتا بزرگ است که محل قرارگیری دیسک در این کنسول خواهد بود، همچنین در جلوی این کنسول یک درگاه USB-A نیز به چشم می‌خورد که در کنار دکمه‌ای که هنوز عملکرد آن ناشناخته است، قرار دارد. لوگوی درخشان کنسول محبوب ایکس باکس نیز در بالا و سمت چپ کنسول در حالت عمودی قرار گرفته است که به احتمال زیاد به عنوان دکمه خاموش و روشن کنسول استفاده خواهد شد.

قسمت بالایی کنسول دارای حفره‌هایی است که وظیفه خنک نگه داشتن کنسول را بر عهده دارند و با رنگ همیشگی کنسول ایکس باکس که سبز است، تزئین شده و با توجه به ظاهر آن عملکردی شبیه به سیستم خنک کننده Apple Mac Pro 2013 خواهد داشت که هوا را از پایین کنسول جذب و از بالای آن که مشبک است خارج می‌کند.

xbox جدید
هنوز هیچ تصویری از پشت این کنسول و درگاه‌های خروجی و ورودی آن منتشر نشده است و به نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد تا زمان عرضه آن هیچ اطلاعاتی از درگاه‌های این کنسول را منتشر نکند.

کنترلر کنسول Xbox Series X
هنگامی که به کنترلر کنسول Xbox Series X نگاه کنیم احساس خواهیم کرد که این همان کنترلری است که در کنسول Xbox One استفاده شده و شرکت مایکروسافت هیچ تغییری در آن ایجاد نکرده است؛ اما اینگونه نیست و شرکت مایکروسافت اعلام کرده که این کنسول به طور کامل و از ابتدا بازسازی شده است و تمامی ایراداتی که در کنترلر ایکس باکس وان وجود داشت، در این کنترلر از بین رفته‌اند. شرکت مایکروسافت سعی کرده است آن را طوری طراحی کند که در هر دستی راحت قرار گیرد.

xbox جدید
این کنترلر از D-pad که در کنترلر Xbox Elite Series 2 Wireless وجود داشت بهره می‌برد و همچنین در آن یک دکمه جدید برای اشتراک‌گذاری نیز اضافه شده است که به نوعی از دکمه Share در کنسول PS4 کپی برداری شده است که به وسیله آن گیمرها می‌توانند به راحتی و به سرعت ویدیو و یا تصاویر مربوط به بازی‌‌ها را با سایر گیمرها به اشتراک بگذارند. همچنین طبق اعلام مایکروسافت این کنترلر با ویندوز ۱۰ و کنسول Xbox One X مرتبط سازی می‌شود و به راحتی در این پلتفرم‌ها استفاده خواهد شد.
سخت افزار کنسول Xbox Series X
کنسول Xbox Series X از پردازنده و کارت گرافیک جدید که شرکت AMD مسئولیت ساخته آن را برعهده داشته بهره می‌برد. پردازنده این کنسول مبتنی بر معماری جدید Zen 2 بوده که در سری پردازنده‌های دسکتاپ پرقدرت Ryzen 3000 از آن استفاده شده بود. در ساخت کارت گرافیک این کنسول نیز از معماری RDNA استفاده شده است که پیش از این AMD از آن در ساخت کارت گرافیک‌های رومیزی Radeon RX 5000 استفاده کرده بود. تمام این‌ها نشان از سرعت بسیار بالای کنسول Xbox Series X در بارگذاری و اجرای عناوین دارد؛ همچنین این کنسول از حافظه SSD برای اجرای عناوین استفاده خواهد کرد.

xbox جدید

بر اساس آنچه که مایکروسافت اعلام کرده است، انتظار می‌رود این کنسول عملکردی چهار برابر بیشتر از نسل فعلی کنسول ایکس باکس داشته باشد؛ این بدان معناست که کنسول Xbox Series X می‌تواند از گرافیک 4K و با سرعت ۶۰ فریم یا حتی ۱۲۰ فریم بر ثانیه بهره ببرد؛ علاوه بر این بر اساس آنچه که مایکروسافت اعلام کرده است، این کنسول توانایی اجری بازی با کیفیت 8K را نیز خواهد داشت اما احتمالا عملکرد واقعی آن محدود به کیفیت 4K باشد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کنسول Xbox Series X استفاده از قابلیت Refresh Rate است که به وسیله آن به طور خودکار سرعت و نرخ فرم خروجی را با توجه به مانیتور یا نمایشگر کاربر تغییر خواهد داد تا کنسول بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. علاوه بر این این کنسول از قابلیت سایه‌زنی VRS پشتیبانی خواهد کرد که به وسیله آن با بررسی کردن وضعیت نمایشگر، میزان سایه‌های بازی را تنظیم خواهد کرد تا بازی بدون لگ و افت کیفیت در دسترس کاربر قرار گیرد. سری X ایکس باکس همچنین از قابلیت Auto Low Latency Mode یا همان ALLM هنگام استفاده از پورت HDMI 2.1 بهره خواهد برد که به وسیله آن کنسول به طور خودکار نمایشگر گیمر را به حالت بازی خواهد برد تا تصویر با کمترین تاخیر در اختیار گیمر قرار گیرد. بر اساس آنچه که مایکروسافت اعلام کرده است، این همان قابلیتی است که کنسول Xbox Series X را از بقیه کنسول‎‌ها متمایز خواهد کرد چرا که در تمامی کنسول‌های موجود در بازار تصویری با تاخیر را به گیمرها ارائه خواهند کرد که لذت بازی کردن در گیمرها را از بین می‌برد.
پشتیبانی از بازی‌های نسل‌ قبلی ایکس باکس
طبق اعلام مایکروسافت، نسل جدید خانواده کنسول‌های ایکس باکس از هر سه نسل گذشته خود پشتیبانی خواهد کرد و گیمرها می‌توانند عناوین کنسول‌های قدیمی‌تری شرکت مایکروسافت را نیز روی این کنسول اجرا کنند؛ علاوه بر این این کنسول از قابلیت cloud gaming نیز پشتیبانی خواهد کرد.

در حال حاضر اطلاعات بیشتری از این کنسول توسط شرکت مایکروسافت اعلام نشده است و برای کسب اطلاعات بیشتر از این کنسول باید تا معرفی آن در مراسم E3 2020 و همزمان با معرفی کنسول بعدی شرکت سونی منتظر بماند.

گزارش از علی زحمت کشبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 525928 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟