هشدار جدی به مجرمان سایبری

 به گزارش رکنا،  مرکز مقابله با جرایم سایبری به تعدادی از مجرمانی که اقدام به انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی می کنند، هشدار داد. این مرکز با یادآوری مواد ۴۹۸، ۴۹۹، ۵۰۰، ۵۱۳ و ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی، تاکید کرده است که تداوم فعالیت های مجرمانه این افراد، منجر به پیگیرد قانونی خواهد شد.
به نظر می رسد تصور ناشناس بودن در فضای مجازی، باعث شده عده ای دست به اقدامات مجرمانه و ساختارشکنانه ضدامنیتی و ضد فرهنگی بزنند.

این مرکز در متن پیامک ارسالی خود آورده است: «با توجه به فعالیت های شما در فضای مجازی و مطابقت این اقدامات با مواد ۴۹۸، ۴۹۹، ۵۰۰، ۵۱۳ و ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی، به شما هشدار داده می شود که در صورت تکرار و عدم توقف فعالیت های مجرمانه، تحت پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت.»

این مرکز پیش از این هم در اطلاعیه ای از ورود جدی خود در برخورد با قانون شکنان خبر داده بود. در بخشی از اطلاعیه مذکور آمده است: «مرکز بررسی جرایم سایبری در راستای مقابله با جرایم رو به گسترش بخشی از کاربران که با سواستفاده از حاشیه امن ایجاد شده حاصل از برخی ناهماهنگی‌ها و سوءمدیریت متولیان امر ساماندهی فضای مجازی کشور دست به اقدامات ساختارشکنانه ضد امنیتی و ضد فرهنگی در این فضا زده‌اند، سلسله اقداماتی را صورت خواهد داد.»

لازم به ذکر است متن مواد قانونی مذکور به قرار زیر است:

ماده ۴۹۸ - هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا اداره نماید که هدف آن برهم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محکوم می شود.

ماده ۴۹۹- هر کس در یکی از دسته‌ها یا جمعیت‌ها یا شعب جمعیت‌های مذکور در ماده (۴۹۸) عضویت یابد به سه ماه تا پنج سال حبس محکوم می‌گردد مگر اینکه ثابت شود از اهداف آن بی‌اطلاع بوده است.

ماده ۵۰۰- هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید به حبس از سه ماه تا یکسال محکوم خواهد شد.

ماده ۵۱۳- هرکس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین(ع) یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت نماید اگر مشمول حکم ساب النبی باشد اعدام می شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

ماده ۵۱۴- هرکس به حضرت امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی رضوان ا۰۰۰ علیه و مقام معظم رهبری به نحوی از انحاء اهانت نماید به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

در پایان ذکر این نیز ضروری است که تذکرهای پیامکی مرکز بررسی جرایم سایبری، صرفا از طریق سامانه پیامکی گرداب (Gerdab) ارسال می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 506793 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟