تیمی از محققان موسسه فناوری جورجیا، دانشگاه کنت و دانشگاه ایالتی ویچیتا با تولید یک رابط کاملاً قابل حمل و بی سیم برای مغز (BMI)، موفق شدند عملکرد دستگاه‌های الکتروانسفالوگرافی (EEG) رایج را برای اندازه گیری سیگنال‌های مغزی انسان بهبود ببخشند.

فناوری جالبی که به کمک معلولان ضایعه نخاعی می‌آید

وون‌هون یو، محقق اصلی این طرح می‌گوید: این سیستم تاکنون با شش نمونه انسانی مورد ارزیابی قرار گرفته و الگوریتم به کار رفته در آن با طبقه بندی داده‌ها در زمان خاص خود، می‌تواند یک ویلچربرقی یا یک وسیله نقلیه رباتیک کوچک را کنترل کند.


بیشتر بخوانید: ساخت نانوحسگر‌های جدید مغناطیسی برای قلب


این محققان در ساخت این رابط، از گروه جدیدی از حسگر‌های انعطاف پذیر، بی سیم و الکترونیکی استفاده کردند که به راحتی بر روی پوست قابل اعمال است. در این روش، داده‌های EEG ضبط شده از مغز در مداری انعطاف پذیر پردازش می‌شوند و سپس به صورت بی سیم و از طریق بلوتوث از فاصله ۱۵ متری به یک تبلت ارسال می‌شوند.

فناوری جالبی که به کمک معلولان ضایعه نخاعی می‌آید

به گفته محققان این طرح، این فناوری با کاهش تعداد حسگر‌های مورد نیاز، کاهش هزینه را به دنبال دارد، همچنین می‌تواند نویز و تداخل الکتریکی داخلی سیستم را کاهش داده و نرخ انتقال داده بالاتری را در مقایسه با سایر سیستم‌های موجود فراهم کند.

رابط مغزی ابداعی این محققان، در افرادی که مبتلا به بیماری (ALS) یا اسکلروز آمیوتروفی، سکته مغزی مزمن یا سایر ناتوانی‌های حاد حرکتی هستند، می‌تواند سیستم‌های پروتز را کنترل و برای کار با یک نمایشگر بدون استفاده از صفحه کلید استفاده شود.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Machine Intelligence منتشر شده است.

کدخبر: 504873 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟