به گزارش رکنا، کارشناسان هندی اعلام کرده اند امکان دارد تلاش آن‌ها برای نشاندن فضاپیمای چاندرایان۲ برسطح کره ماه با شکست همراه باشد.

دانشمندان هندی پس از موفقیت پرتاب سفینه فضایی چاندرایان ۱ درسال ۲۰۰۸ که به ماه رفته بود در نظر داشتند درماموریت چاندرایان ۲ یک موشک فضایی به همراه یک سطح نشین و ماه نورد به کره ماه ارسال کنند.
 

چاندرایان ۲ در تمامی مراحل ماموریت به خوبی پیش رفته بود تا زمانی که اولین ساعات روز شنبه ۱۶ شهریورمقارن با ۷ سپتامبر ۲۰۱۹ پس از ورود به مدار کره ماه درماموریتی جدید قراربود سطح نشین و ماه نورد را به کره ماه ارسال کند.

سطح نشین Vikram پس از جداشدن از موشک فضایی چاندرایان ۲ در فاصله ۲/۱ کیلومتری از سطح کره ماه به طور ناگهانی تمامی ارتباط‌های خود با مرکز کنترل و پشتیبانی زمین را از دست داد و به گفته مقام‌های سازمان تحقیقات فضایی هند ISRO، ماموریت آن درآخرین مراحل به شکست انجامید.

 

در نخستین آزمایش چاندرایان ۱، دانشمندان هندی موفق به کشف شواهدی از وجود مولکول‌های آب درسطح کره ماه شده بودند و درماموریت چاندرایان ۲ درنظر داشتند به ادامه مطالعه‌ها درباره این قمر شگفت انگیز زمین به ویژه قطب جنوب آن بپردازند که به احتمال فراوان حاوی نشانه‌هایی از حیات است.

بنا بر اطلاعات به دست آمده سطح نشین ویکرام با موفقیت از ماهواره مدارگرد جداشده و در مدار‌های پایینی برای برخورد با سطح کره ماه قرار گرفته است.

 
درحال تکمیل/ از دست دادن ارتباط ماهواره هندی با سفینه فضایی چاندرایان 2

کارشناسان ISRO اعلام کرده اند پیش از پرتاب چاندرایان ۲ بار‌ها شبیه سازی فرود سطح نشین برکره ماه را آزمایش کرده اند، اما در ماموریت نهایی درآخرین لحظه‌ها سطح نشین تمامی ارتباط‌های خود با مرکز کنترل را از دست داد.

محققان دلایل مختلفی برای بروز این مشکل را اعلام کرده اند که از آن جمله می‌توان به کمبود جاذبه درکره ماه اشاره کرد. جاذبه کره ماه یک ششم جاذبه کره زمین است و برای فرود موفقیت آمیز هر سفینه فضایی باید اقدام‌هایی برای کنترل جاذبه کم سطح کره ماه درنظر گرفته شود.


بیشتر بخوانید: سفینه فضایی بدون سرنشین وارد مدار کره ماه شد


افزون بر کمبود جاذبه، کارشناسان ISRO اعلام کرده‌اند سرعت بیش از اندازه سطح نشین در قطع ارتباط آن با مرکز پشتیبانی زمینی اثرگذاربوده است.

 

با وجود شکست ماموریت فرود سطح نشین برسطح کره ماه و حرکت ماه نشین برسطح آن، ماهواره مدار گرد درمسیر اصلی خود به دور کره ماه می‌چرخد و می‌تواند به ادامه ماموریت خود ادامه دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 502096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟