طراحی لباس فضانوردی برای دفع خطرات در فضا

به گزارش رکنا،  فضای خارج از جو زمین مکانی بسیار خطرناک است، به گونه‌ای که اگر شما بدون لباس فضایی به خارج از فضاپیمای خود بروید آنچه که ظرف چند دقیقه برای شما رخ می‌دهد، وحشتناک خواهد بود.

براساس گزارش «ناسا»، لباس فضانوردی درواقع یک فضاپیمای بسیار کوچک است که از فضانوردان در برابر خطرات فضایی محافظت می‌کند.

چرا فضانوردان به این لباس نیاز دارند؟

لباس فضانوردی به طرق مختلفی به فضانوردان کمک می‌کند. این لباس آنها را از گرما یا سرمای شدید فضایی حفظ و همچنین اکسیژن مورد نیاز برای تنفس آنها را به هنگام کار در خارج از ایستگاه فضایی تامین می‌کند.

طبق این گزارش، لباس فضانوردی به گونه‌ای طراحی شده که آب را برای نوشیدن در خود حفظ و از فضانوردان در برابر گردوغبارهای فضایی محافظت می‌کند. گردو غبارهای فضایی به طور معمول خطرناک نیستند اما اگر این گردوغبارها سرعت زیادی داشته باشند می‌توانند مانند یک گلوله به فضانوردان آسیب برسانند.

همچنین این لباس‌ها دارای محافظی برای چشم فضانوردان در برابر نور خورشید هستند.

این لباس‌ها از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌اند؟

یک لباس فضانوردی از بخش‌های بسیاری ساخته شده است. یکی از این بخش‌ها قفسه سینه فضانوردان را می‌پوشاند و بخش دیگر بازوها را به دستکش آنها متصل می‌کند.

براساس این گزارش، این نوع لباس‌ها لایه‌های متفاوتی دارند؛‌ برای مثال یک لایه اکسیژن را حفظ و لایه دیگر از ورود گردوغبار جلوگیری می‌کند.

همچنین باید بدانید که در زیر این لباس‌ها، پوشش دیگری وجود دارد که تمام بدن فضانورد به جز سر، دست و پا را می‌پوشاند. لوله‌هایی در داخل این لباس تعبیه شده که آب از طریق آنها جریان می‌یابد و سرما را برای فضانورد نگه می‌دارد.

گفتنی است؛ در پشت این لباس یک کوله پشتی قرار دارد که به تنفس فضانورد کمک می‌کند، کار این بخش به گونه‌ای است که دی‌اکسیدکربن حاصل از تنفس فضانورد را خارج و اکسیژن را به داخل آن وارد می‌کند.

علاوه بر این، ابزاری به نام SAFER در پشت این لباس قرار دارد که دارای چندین جت‌ کوچک است. اگر یک فضانورد از ایستگاه فضایی دور شود، می‌تواند با استفاده از این تجهیزات پرواز کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 491686 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟