تولید سوزن‌های الکترود نوار عصب و عضله در کشور

پژوهشگران جوان ایرانی مستقر در یکی از شرکت‌های فناور دانشگاه علوم پزشکی مشهد با روش مهندسی معکوس موفق به تولید سوزن‌های الکترود الکترومیوگرافی شدند و شرایطی فراهم آوردند که کشور با تولید این محصول دانش‌بنیان از واردات آن بی‌نیاز شود.

‌ مهندس مجتبی نوروزی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه شرکت ما از سال ۱۳۹۲ با هدف تولید تجهیزات یکبارمصرف پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد، ادامه داد: با توجه به نیاز موجود در کشور و با اتکا به دانش بومی، محققان ایرانی توانسته‌اند فناوری ساخت سوزن‌های الکترود الکترومیوگرافی را به مرحله تولید و ایجاد ظرفیت‌های بازار و تجاری‌سازی برسانند.

وی در خصوص کاربرد این محصول دانش‌بنیان گفت: این محصول برای انتقال و دریافت سیگنال‌های عضلانی و الکترونیکی ماهیچه‌های حرکتی استفاده می‌شود، به طوری‌که هر قسمت از عضله‌های بیمار دچار نقص در اندام حسی و حرکتی شود، از این محصول برای تهیه نوار عضله و انجام تست‌های الکترومیوگرافی در سایز و طول‌های مختلف استفاده می‌شود و در اختیار پزشک متخصص قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: شکل طراحی نوک این محصول به گونه‌ای است که تعداد تناوب تست‌های الکترومیوگرافی را بخصوص در دو و چهار اندام بالا برده و دارای سطح مقطع ریکورد استاندارد در کلیه الکترودهای این شرکت است.

وی امپدانس پائین، کیفیت بهتر، ارزانتر، در دسترس بودن و دقت بالا را از جمله مزایای این سوزن‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به تحریم‌های موجود و احساس نیاز و نیز قیمت بالای نمونه خارجی این سوزن‌ها، برای طراحی و ساخت الکترود الکترومیوگرافی اقدام شد.

این محقق مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در گذشته ۸۰ درصد بازار این محصول در اختیار نمونه‌های خارجی بود، اظهار کرد: محققان ایرانی توانستند با ساخت این سوزن‌ها و تنوع آنها از خروج ارز به میزان قابل توجهی جلوگیری کرده و از لحاظ اقتصادی نیز برای بیمار خرید تولید داخلی بسیار به صرفه‌تر است؛ چرا که قیمت نوع ایرانی این سوزن حداقل یک سوم مشابه خارجی است.

نوروزی خاطر نشان کرد: در طراحی و ساخت الکترودهای الکترومیوگرافی این شرکت حداکثر دقت صورت گرفته است و کلیه مراحل تولید منطبق بر استاندارد ISO۱۳۴۸۵ طراحی و اجرایی شده‌اند. همچنین این محصول دارای پروانه ساخت، تولید و عرضه از اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بوده و در سایت اداره تجهیزات پزشکی نیز قابل استعلام است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: تلاش‌های محققان و پژوهشگران داخلی باعث شده است که در حال حاضر سوزن‌های الکترومیوگرافی با کیفیتی رقابتی و قیمت مناسب در دسترس کلیه مراکز و بیماران قرار گیرد و حتی رقیبان چینی توان قیمت رقابتی و بهبود و ارتقای کیفیت را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه بخش تولید با توجه به مشکلات واردات مواد اولیه و انتقال ارز نیازمند حمایت بیشتر از سوی مسئولین و مدیران است، خاطر نشان کرد: همچنین این شرکت طی برنامه زمانبندی در آینده‌ای نزدیک در نظر دارد عرضه متنوع و بومی‌شدن سایر محصولات وارداتی این حوزه (مطابق برنامه تحقیق و توسعه شرکت) را به سبد تولیدات خود اضافه و عرضه کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 479275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟