امیر ناظمی در نشست هم اندیشی مدیران ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها، استانداری‌ها و کلانشهرها، دولت هوشمند را اولویت نخست برای توسعه استقرار دولت الکترونیک دانست و گفت: در سال‌های گذشته تمرکز بر توسعه دسترسی بر پایه‌های ارتباطی بود. در دوره دوم ما شاهد رشد و فراگیر شدن موبایل در کشور بودیم و دوره سوم نیز مربوط به اطلاعات و توسعه دسترسی به اینترنت و پهنای باند بود. دوره چهارم که ما در آن به سر می‌بریم هم دوره خدمات الکترونیک است و مجموعه وزارت ارتباطات برنامه‌ها و اولویت‌های خود را در راستای پیاده‌سازی دولت الکترونیکی و هوشمندسازی، برنامه‌ریزی می‌کند.

وی با بیان اینکه در فروردین ماه امسال 3 میلیون تراکنش داده بین دستگاهی دولتی رخ داده است، افزود: در شهریور ماه این رقم به 8 میلیون تراکنش رسید و در آبان ماه با رشد 11 برابری تعداد تراکنش‌ها 44 میلیون شد. معاون وزیر ارتباطات اظهار کرد: تعامل با دستگاه‌های مختلف فاکتور اصلی در پیاده‌سازی دولت الکترونیک است و دغدغه اصلی، تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر و اشتراک‌گذاری داده‌ها از مسیر مرکز ملی تبادل اطلاعات است.

ناظمی با تأکید بر اهمیت استارتاپ‌ها در استقرار دولت الکترونیکی، تصریح کرد: استارتاپ‌ها واسط ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان هستند و این خدمات را به‌صورت شخصی شده در قالب اپلیکیشن‌های کاربردی به مردم ارائه می‌دهند. ما خود را موظف به تسهیل‌گیری در زمینه ارائه اطلاعات به استارتاپ‌ها در فرآیند خدمت‌رسانی به مردم می‌دانیم.

نتایج ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های دولتی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین درباره نتایج دور چهارم ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی گفت: آخرین ارزیابی از 93 دستگاه اجرایی در تابستان سال‌جاری انجام شد که مطابق آن جایگاه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی با 22 درصد بهبود نسبت به دوره قبل به رقم 60 درصد افزایش یافت.

وی درباره شاخص‌های ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی افزود: ارزیابی‌های صورت گرفته از خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی با شاخص‌هایی نظیر حضور در وب، تعاملی بودن و ارتباط دوطرفه شهروندان با دستگاه، تراکنشی بودن با هدف تراکنش اطلاعاتی و استعلامات، یکپارچگی با سایر سازمان‌ها و همچنین فضای مشارکتی با هدف حضور مشارکت جویانه شهروندان در تصمیم گیری‌ها صورت پذیرفته است. ناظمی از افزوده شدن دو شاخص دیگر در ارزیابی دور پنجم خبر داد و اظهار کرد: لحاظ کردن داده باز بودن اطلاعات سازمان به گونه‌ای که دسترسی عمومی شهروندان را به داده‌ها فراهم باشد و دیتای خود را با حفظ حریم شهروندان در اختیار کسب و کارها قرار دهند و معیار دیگر اتصال به مراکز داده دولت است و اینکه دستگاه‌ها تا چه میزان از سرویس‌های خود را از طریق مرکز تبادل داده دولت به اشتراک می‌گذارند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه زنجیره خدمت‌رسانی در دولت الکترونیکی فقط مختص به قوه مجریه نیست، تصریح کرد: باید همه دستگاه‌ها نظیر قوه قضائیه، نیروی انتظامی، صداوسیما، شهرداری‌ها و نیروهای مسلح، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به این زنجیره بپیوندند تا شاهد بهره‌برداری مؤثرتر و بیشتر مردم از دولت الکترونیکی باشیم.

دستگاه های برتر در دولت الکترونیک

بنابه اطلاعات منتشر شده از سوی دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در آخرین دور نتایج ارزیابی دستگاه ها، شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران سه دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی از بین 93 دستگاه اجرایی بودند.

همچنین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و پست بانک ایران به ترتیب دیگر دستگاه های برتر در ارائه خدمات الکترونیکی به شمار می روند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444070 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟