این نسخه دومین نسخه از نرم افزار مذکور با عنوان PMODynamicsII است که بعد از گذشت ۸ سال از عرضه نسخه اول در دسترس قرار می گیرد و دارای چهار ماژول جدید و امکانات منحصر به فرد است.

نسخه اولیه این نرم افزار دارای کاربردهای مختلف مهندسی سواحل از جمله شبیه‌سازی‌های جریان‌های جزر و مدی، جریان‌های ناشی از باد و کریولیس، جریان در اقیانوس‌ها، جریان‌های ناشی از امواج، تولید و انتشار امواج در محیط‌های بزرگ و کوچک، جریان رسوب ساحلی و مورفولوژی و همچنین آنالیز و استخراج پارامترهای جزر و مدی است.

نسخه دوم نرم افزار شبیه ساز فارسی دینامیک دریا قابلیت انجام تحلیل های جزر و مدی و شبیه سازی جریان، موج طیفی، دینامیک رسوب و غیره را دارد و به عنوان یک نرم افزار مهندسی پیشرفته در آب های ساحلی و بین المللی قابل استفاده است.

نسخه دوم این نرم افزار به گونه ای طراحی شده که امکان نگارش و طراحی افزونه های مختلف برای آن، توسط شرکت های ثالث وجود دارد. این نسخه ساختاری کاربرپسند هم دارد و در عین تامین نیازهای کاربر، ظاهری ساده و قابل فهم برای تمام کاربران دارد که با بیشترین سهولت و کمترین اتلاف وقت به مقصود نائل شوند.

ثبت داده‌ها در این نسخه بر خلاف نسخه اول با فرمت NetCDF صورت می‌گیرد که فرمت شناخته‌شده‌ای برای داده‌های علمی بوده و توسط ابزارهای مختلف قابل خواندن و نوشتن است. این در حالی است که در نسخه‌ اول نرم‌افزار ذخیره‌سازی داده‌ها از یک فرمت اختصاصی تبعیت می‌نمود که این امر امکان باز کردن و ویرایش فایل‌ها در سایر برنامه‌ها را منتفی می‌کرد.

از جمله دیگر امکانات ماژول های مختلف این نرم افزار می توان به سامانه فارسی پیش بینی مشخصه های دریایی برای پیش بینی دقیق باد، موج و جریان با دقت بالای ۸۵ درصد در همه پهنه های آبی کشور، قابلیت ردیابی آلودگی نفتی و افزایش آن در خلیج فارس و تنگه هرمز و قابلیت شبیه سازی وضعیت حرکت انواع شناورها در سناریوهای مختلف اشاره کرد.

این نرم افزار همچنین قادر خواهد بود داده های برداشت شده توسط تجهیزات اندازه گیری مستقر در بنادر و یا داده های خروجی شبیه سازی ها را بر اساس آزمون های کنترل کیفی صحت سنجی و جداول و نمودارهای داده های تصحیح شده ارائه کند همچنین این نرم افزار قابلیت استخراج پارامترهای آماری داده های دریافتی و نمایش نمودارهای آماری داده ها شامل نمودارهای دو بعدی و سه بعدی را خواهد داشت.

هوشمندسازی و استفاده حداکثری از ظرفیت بنادر کشور، محاسبه پارامترهای دریایی در مسیر حرکت کشتی ها، ارائه برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت ورود و خروج شناورها، تعیین سرعت حرکت مطمئنه و زمان بهینه برای ورود و خروج کشتی ها با قابلیت مشاهده شناورها، نمایش نقشه های هیدروگرافی دقیق بنادر برخی از دیگر قابلیت های منحصر به فرد این نرم افزار است.

گفتنی است هزینه تولید نرم افزار یادشده تنها به اندازه ۱۵ درصد نمونه های خارجی آن است و برای طراحی و تکمیل آن دانشگاه های خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان با سازمان بنادر و کشتیرانی همکاری داشته اند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

9007400_667

9007401_236

کدخبر: 440200 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟