ناسا خبر از بازنشستگی تلسکوپ فضایی کپلر داد

 این تلسکوپ در مدت فعالیت طولانی خود موفق به کشف هزاران سیاره در خارج از منظومه شمسی شده بود.

به گزارش نیواطلس، یکی از کشفیات مهم این تلسکوپ فضایی این بود که کهکشان راه شیری حاوی سیارات بیشتری نسبت به ستاره هاست. این نوع اکتشافات با توجه به عوامل مزاحم مختلف محیطی و با استفاده از تلسکوپ های نصب شده بر روی کره زمین ممکن نبودند.

تلسکوپ کپلر آخرین بار در پنج شنبه هفته گذشته فرامین رادیویی پایانی خود را برای رایانه مرکزی این تلسکوپ دریافت کرد تا تمامی سیستم های آن خاموش شده و از کار بیفتند. ارسال این پیام ها از طریق یک شبکه خاص موسوم به Deep Space و از طریق مرکزی در آزمایشگاه اتمسفر و فیزیک فضایی در دانشگاه کلرادو صورت گرفت.

البته از کار افتادن کامل این تلسکوپ با توجه به ضرورت انجام برخی کنترل های امنیتی برای سالم ماندن قطعات آن با کندی صورت گرفت. از سوی دیگر آنتن این تلسکوپ برای دریافت دقیق و کامل دستورات باید دقیقا به طور زمین قرار گرفته باشد و این امر با توجه به حرکت تلسکوپ همیشه میسر نیست.

تلسکوپ فضایی کپلر در یک مدار ایمن در فاصله ۱۵۱ میلیون کیلومتری زمین به حرکت خود ادامه می داد و در تاریخ ۶ مارس سال ۲۰۰۹ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شده بود. قرار بود ماموریت کپلر تنها ۳.۵ سال به طول بینجامد، ولی بارها و بارها تمدید شد. کپلر طی این مدت موفق به شناسایی ۲۷۲۳ سیاره در حال چرخش به دور ستارگان مختلف شد.

علت توقف فعالیت های کپلر به پایان رسیدن نیروی محرکه آن است که باقی ماندن آن در مسیر مناسب را ناممکن می کند. نکته جالب آن است که فرمان توقف فعالیت های این تلسکوپ فضایی به طور اتفاقی در ۳۸۸ امین سالگرد مرگ یوهانس کپلر ستاره شناس آلمانی صادر شده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437184 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟