چین تلسکوپی برای رمزگشایی اسرار جهان می‌سازد!

تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری چین، برای مشاهده‌ی کهکشان‌ها و جستجوی تمدن‌های هوشمند احتمالی فرارتر از منظومه‌ی شمسیِ ما، به کار می‌رود.

چین قصد دارد با ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیوییِ کاملاً هدایت‌کردنی، توانایی خود برای جستجوی بیگانگان، ماده‌ی تاریک، امواج گرانشی و سایر اسرار جهان را بهبود بخشد. این کشور در حال حاضر میزبان بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان، یعنی تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری «FAST» است. این تلسکوپ و رصدخانه‌ی «Arecibo» پورتوریکو، اساساً دیش‌های ثابت عظیمی هستند. اما تلسکوپ‌های رادیوییِ کاملاً هدایت‌کردنی، مانند تلسکوپ گرین بانک در غرب ویرجینیا که در حال حاضر بزرگ‌ترین در نوع خود است، می‌توانند به طرف اهداف خاصی حرکت کنند و بچرخند.

چین اخیراً برنامه‌های این تلسکوپ جدید را تایید کرد. این تلسکوپ در منطقه‌ی خودمختار شین‌جیانگ در شمال غرب چین قرار خواهد گرفت و با نام تلسکوپ رادیویی ۱۱۰ متری شین‌جیانگ یا «QTT» شناخته شده است. این تلسکوپ دارای دیش هدایت‌کردنی‌ای است که قطر آن ده درصد بزرگ‌تر از قطر تلسکوپ رصدخانه‌ی گرین بانک است و توانایی پوشش دادن ۷۵ درصد از آسمان را دارد.

«سانگ هواگانگ» از آکادمی علوم چین، در نشریه‌ای خبری گفت: «این آنتن، بزرگ‌ترین آنتن جهان، قادر خواهد بود مبدا هرگونه سیگنال دریافت‌شده را ردیابی کند.» تلسکوپ FAST می‌تواند بعضی از فرکانس‌هایی را پوشش دهد که کمتر از فرکانس‌هایی است که QTT می‌تواند پوشش دهد؛ اما این دو تلسکوپ عظیم همچنین در محدوده‌ی بین ۱۵۰ مگاهرتز و ۳ گیگاهرتزی نیز هم‌پوشانی دارند.

«دوگ واکوک» که به دنبال هوش فرازمینی یا همان «SETI» است و پیام‌های احتمالی برای E.T توسعه می‌دهد، گفت که این هم‌پوشانی قابل توجه است، زیرا شامل به اصطلاح «حفره‌ی آب» که پژوهشگران SETI به آن توجه خاصی دارند، است.

وی توضیح داد: «این فضای آرامی بین خطوط طیفی برجسته‌ای است که توسط هیدروژن و هیدروکسیل، یعنی اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آب که برای حیات روی زمین بسیار مهم است، به وجود آمده‌اند. محدوده‌ی فرکانسی دارای همپوشانیِ QTT و FAST بدین معنی است که با فرض اینکه داده‌ها در زمان واقعی تجزیه و تحلیل می‌شوند، کشف سیگنال توسط یک تلسکوپ می‌تواند فوراً به وسیله‌ی تلسکوپ دیگر دنبال شود.»

واکوک افزود: «اما ارزش QTT در خصوص جستجو برای نشانه‌های تمدن‌های پیشرفته‌ی دور و نیز نحوه‌ی کمک آن به کشف دیگر اسرار طبیعی جهان، ممکن است آن قدر زیاد نباشد. ما همچنان باید منتظر باشیم تا ببینیم که عملیات این گروه FAST و QTT در پیدا کردن سیگنال‌های بیگانه چقدر موثر است؛ اگرچه برنامه‌ریزی شده که QTT در سال ۲۰۲۳ عملیات خود را شروع ‌کند.»

در حال حاضر FAST در طول مرحله‌ی آزمایشی خود توانسته دو تب‌اختر را کشف کند. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 427066 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟