جریمه سنگین فیسبوک در پی هک شدن ۳ میلیون کاربر اروپایی

به نقل از سی. ان. بی. سی نیوز؛ هک شدن فیسبوک در ماه سپتامبر سال جاری که تنظیمات امنیتی این شبکه اجتماعی را به چالش کشید، موجب شد سه میلیون کاربر اروپایی تحت تاثیر این اقدام قرار بگیرند.

به گفته یکی از سخنگویان حفاظت داده‌های ایرلند هک شدن فیسبوک در ماه سپتامبر حدود سه میلیون کاربر اروپایی را تحت تاثیر قرار داده است.

در واقع این نخستین چالش جدی در امنیت حریم خصوصی بود که فیسبوک با آن مواجه شده و احتمالا به خاطر آن تا ۴ درصد درآمد سالانه خود را به عنوان غرامت پرداخت کند.

کمیسیون حفاظت داده‌های ایرلند روز سه شنبه به سی.ان.بی.سی گفت که حدود ۳ میلیون کاربر اروپایی از نقض امنیتی ماه سپتامبر فیسبوک که منجر به سرقت Stealing رفتن اطلاعات شخصی کاربران شد، آسیب دیده‎اند.

این نقض امنیتی که احتمالا نخستین چالش عمده در مقررات جدید حفاظت از اطلاعات عمومی اروپا است، سبب متضرر شدن تعداد زیادی از کاربران اروپایی شده است. این امر می‌تواند موجب در نظر گرفتن جریمه‌های سنگینی برای شرکت‌های مختلف باشد.

تحت مقرارت جدید حفاظت از اطلاعات عمومی، شرکت‌هایی که اطلاعات شخصی کاربران اروپایی را در اختیار دارند، باید با اعمال شرایط سختگیرانه در نگهداری و حفظ امنیت این اطلاعات بکوشند و هر گونه اختلال در تامین امنیت داده‌ها را ظرف ۷۲ ساعت به مقامات مسئول گزارش دهند. در غیر این صورت این شرکت‌ها با جریمه‌ای معادل ۴ درصد درآمد سالانه خود مواجه خواهند شد. این جریمه برای فیس بوک با درآمدی بالغ بر ۴۰.۶۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷، می‌تواند ۱.۶۳ میلیارد دلار باشد.

فیس بوک نخستین بار نقض امنیتی خود را در ۲۸ سپتامبر افشا کرده و اعلام کرد ۵۰ میلیون حساب کاربری دسترسی خود را به دلیل به سرقت رفتن اطلاعاتشان از دست داده اند. این رقم بعدا به ۳۰ میلیون کاهش یافته و فیسبوک تائید کرد ۲۹ میلیون کاربر تحت تاثیر این نقض امنیتی، نام و شماره تماس شان به سرقت رفته است. از میان این تعداد ۱۴ میلیون نفر اطلاعاتی مربوط به جنسیت، روابط و اماکنی که اخیرا در آن به سر برده اند را نیز به اشتراک گذاشته بودند که همگی به سرقت رفت.

فیس بوک که در ابتدا از ارائه اطلاعات درباره این نقص امنیتی و شمار کاربران اروپایی تحت تاثیر این اقدام خودداری کرده بود، بعدا به کمیسیون حفاظت داده‌های ایرلند اعلام کرد، ۱۰ درصد کاربران متاثر از این اتفاق اروپایی هستند.

این شرکت روز گذشته پس از انتشار این خبر، واکنشی از خود نشان نداد.

یک سخنگوی کمیسیون حفاظت اطلاعات ایرلند گفت: "به روز رسانی فیس بوک در روز جمعه گذشته، ۱۲ اکتبر قابل توجه بود؛ زیرا فیسبوک تایید کرده که اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر توسط هک اخیر به سرقت رفته است. تحقیقات در این باره براساس قوانین حفاظت از اطلاعات عمومی ادامه دارد. "

ورا جوروا، کمیسیونر دادگستری اتحادیه اروپا، در اوایل ماه جاری به سی. ان. بی. سی گفت: "ما قوانین بسیار سختگیرانه و ابزار‌های بسیار قوی نظارتی بر شرکت‌هایی که اطلاعات خصوصی افراد را در اختیار دارند، داریم. "

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 426632 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟