درمان فراموشی با امواج مافوق صوت

محققان می گویند به پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه درمان بیماری زوال عقل و فراموشی در موش ها با استفاده از امواج مافوق صوت دست یافته اند.

به گزارش  نیواطلس، بیماری زوال عقل به دلایل مختلفی رخ می دهد که عامل یکی از آنها اختلال در جریان خون رسانی به مغز است که ممکن است در اثر سکته های مغزی کوچک و مختصر رخ دهد.

به منظور درمان این نوع از بیماری فراموشی و زوال عقل می توان از امواج مافوق صوت استفاده کرد. این امواج می توانند برای باز کردن رگ های خونی و کمک به انتقال خون به مغز و همین طور بازسازی سلول ها به کار روند.

پژوهشگران دانشگاه توهوکو بررسی های خود در این زمینه را با استفاده از دو گروه از موش ها انجام داده اند. جریان خون به مغز یک گروه از این موش ها با استفاده از عمل جراحی سر کاهش یافت و نتایج فراموشی ناشی از زوال عقل در بدن این موش ها شبیه سازی شد. در گروه دیگر شرایط آلزایمر با استفاده از دستکاری ژنتیک ایجاد شد.

سپس دانشمندان از پالس های کم شدت صوتی برای بهینه سازی شرایط مغز هر دو گروه از موش ها استفاده کردند و تکرار روزانه این کار در سه جلسه ۲۰ دقیقه ای در روز باعث شد علائم بهبودی در موش های گروه های اول و دوم به ترتیب بعد از ۵ روز و سه ماه پدیدار شود. محققان امیدوارند با تکمیل این روش درمانی روزی شاهد استفاده از آن در انسان ها باشند.

 

کدخبر: 399644 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟