فیزیکدان برنده نوبل فناوری اهل کدام کشور است؟

جایزه نوبل فناوری به «تومو سونتولا» فیزیکدان فنلاندی برای ابداع فناوری نوین کاهش اندازه دستگاه های پیچیده اعطا شد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، روز گذشته جایزه «Millennium Technology Prize» که به نوبل فناوری مشهور است، به تومو سونتولا فیزیکدان فنلاندی اعطا شد.

او برای ابداع فناوری نوین کاهش اندازه دستگاه های پیچیده برنده این جایزه شده است.این دانشمند ۷۴ ساله برنده جایزه ای به ارزش یک میلیون یورو شده است.تومو سونتولا در سال ۱۹۷۴ میلادی موفق به ساخت فناوری ALD (رسوب لایه اتمی) در مقیاس نانو شد که اکنون در سراسر جهان استفاده می شود.

فناوری او در تولید لایه های بسیار نازک برای دستگاه های مختلف مانند رایانه، موبایل، میکروپردازشگر و دستگاه های حافظه دیجیتالی به کار می رود. فیلم های بسیار نازک ایزوله سازی یا رسانای مورد نیاز در میکروپردازشگر ها و حافظه رایانه ها را فقط می توان با فناوری ALD ساخت که سونتولا ابداع کرده است.

جالب آنکه او در اصل فناوری را برای جایگزین کردن مانیتورهای حجیم بیمارستانی ساخت. اما مورد اصلی استفاده از این فناوری در دهه ۱۹۹۰ میلادی بود، که از آن در صنعت نیمه رساناها برای تولید لایه های بسیار نازک مواد در انواع مختلف دستگاه های پیشرفته استفاده می شد.

این جایزه یک میلیون دلاری درحالی به سونتولا اعطا می شود که به گفته خودش این اختراع سودآوری فراوانی برای او نداشته زیرا مدت هاست حق امتیاز آن منقضی شده است.

جایزه Millennium Technology Prize در سال ۲۰۰۴ میلادی ایجاد شد و به نوآوری هایی می پردازد که کاربردهای عملیاتی دارند و کیفیت زندگی افراد را بهبود می دهند. این جایزه در حقیقت معادل جایزه نوبل علوم برای فناوری است.پیش از این تیم برنرز لی (مخترع World Wide Web) نیز از برندگان این جایزه بوده است.

 

کدخبر: 382936 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟