ربات شیشه پاک کن جایزه برتر را کسب کرد

"الیور نیکولز" با نمونه اولیه ربات شیشه پاک‌کن خودکار خود، برنده جایزه موسوم به "گوردون ای مور" در نمایشگاه بین‌المللی علوم و مهندسی اینتل شد.

به گزارش  گیزمگ، نمایشگاه بین‌المللی علوم و مهندسی اینتل(ISEF) چندین سال است در حال برپایی است که برگزیدگان قبلی آن یک سیستم خودران ارزان‌قیمت وسایل نقلیه، یک ابزار نرم‌افزاری برای تشخیص سرطان و یک سیستم برای بهبود کیفیت هوا در کابین هواپیما را توسعه داده بودند.

این نمایشگاه به عنوان بزرگترین رقابت بین‌المللی پیش‌دانشگاهی شناخته می‌شود که در سال جاری نزدیک به 1800 شرکت‌کننده از 420 نمایشگاه مرتبط در 81 کشور داشت که همه آنها برای دریافت بخشی از جوایز و بورس تحصیلی به ارزش 5 میلیون دلار رقابت می‌کنند.

اما برای جایزه "گوردون ای مور"(Gordon E Moore) تنها یک برنده وجود دارد و امسال این افتخار برای ربات اتوماتیک پاک‌کننده پنجره ساختمان‌های بزرگ تجاری نصیب "الیور نیکولز" 19 ساله از سیدنی استرالیا شد.

جایزه "گوردون ای مور" که به افتخار بنیانگذار اینتل نام‌گذاری شده است، 75 هزار دلار ارزش دارد و امسال به طراح یک ربات تمیزکننده پنجره تحویل داده شده است که گفته شده سقوط Fall یک مستخدم هنگام تمیز کردن پنجره‌ها در مدرسه "الیور" و شکستن پای او، الهام‌بخش وی برای طراحی این ربات بوده است.

ساخت این ربات برای "الیور" 2300 دلار هزینه در بر داشته است. این ربات دارای هشت چرخ است که در یک پیکربندی 4 × 2 نصب شده‌اند و به یک قرقره روی بام ساختمان متصل می‌شود و پنجره کثیف را از بالا به پایین تمیز می‌کند.

این ربات قابلیت حرکت به تمام جهات را دارد و پس از تمیز کردن هر پنجره به صورت کامل، به سراغ پنجره بعدی می‌رود.

گفته می‌شود که این سیستم قادر به فعالیت در شرایط وزش باد با سرعت 45 کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند جایگزین روش‌های کنونی با هزینه 11 هزار دلار برای هر بار تمیز کردن پنجره‌ها شود. ضمن این که به کاهش آسیب انسانی کمک می‌کند.

جایزه اینتل تنها جایزه‌ای نیست که این تمیزکننده رباتیک موفق به کسب آن شده است. "نیکولز" در ماه فوریه جایگاه اول را در رده مهندسی بنیاد علوم و مهندسی "بیلیتون" در ملبورن به دست آورد.

دو رقیب "الیور" جایزه 50 هزار دلاری مخترعین جوان نمایشگاه اینتل را به دست آوردند.

"مگانا بولیمپالی" 17 ساله از آرکانزاس، برای روش نوآورانه و ارزان‌قیمت خود برای ترکیب مواد شبه‌الکترود و "دروویک پاریخ" 18 ساله از واشنگتن برای ابداع غشای کامپوزیت کم‌هزینه برای استفاده در باتری‌های بزرگ که انرژی را از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد ذخیره می‌کنند.

"روزالین هادنل" مسئول نمایشگاه اینتل گفت: اینتل از الیور نیکولز، مگانا بولیمپالی، دروویک پاریخ و همه شرکت‌کنندگان که با تحقیقات پیشگامانه خود به حل برخی از بزرگترین چالش‌های جهانی امروز کمک کردند، تبریک می‌گوید.

وی افزود: زمانی که دانش‌آموزان با زمینه‌ها، دیدگاه‌ها و جغرافیاهای مختلف با یکدیگر متحد شوند و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، هیچ محدودیتی برای آنچه که آنها می‌توانند به دست بیاورند، وجود ندارد.

در کل 8000 دلار به مابقی 24 برنده برتر اعطا شد، در حالی که مدارس آنها هر کدام 1000 دلار از اینتل دریافت کردند و صدها نفر دیگر نیز در این نمایشگاه برنده شدند.

 

کدخبر: 382931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟