خطای ربات ها زیر ذره بین وکلا

اگر یک ربات خودکار در حین کار به هر علت به یک انسان آسیب برساند و مشکلی برای وی ایجاد کند، چه کسی مسئول خواهد بود.

به گزارش  فیوچریسم، برخی وکلا و حقوق دانان اروپایی در این فکر هستند که تعقیب قضایی ربات های خودکار را به شیوه های مختلف ممکن کنند. بر این اساس برای هر ربات شخصیت الکترونیک تعریف می شود که نوعی شخصیت حقوقی به حساب می آید.

این موضوع در قالب یک پیشنهاد و در سال ۲۰۱۷ به اتحادیه اروپا ارائه شده است. البته اعطای شخصیت حقوقی به ربات ها جایگاهی مانند انسان را به آنها اعطا نمی کند. به عنوان مثال ربات ها قادر به ازدواج نخواهند بود، یا حق خرید منزل یا فرزندخواندگی نخواهند داشت. اما خواهند توانست دیگران و از جمله انسان ها را مورد پیگرد قضایی قرار دهند و همین طور تعقیب قضایی آنها هم ممکن خواهد بود.

طرفداران این ایده می گویند انجام چنین کاری اقدامی منطقی است و در آینده چارچوب های قانونی برای آن ایجاد خواهد شد. وکلا تاکید می کنند که افزایش استفاده از ربات ها و پیشبرد ایده هایی مانند شکل گیری شهرهای هوشمند هم موجب می شود تا حضور آنها در جوامع انسانی افزایش یابد و لذا باید برای پیامدهای این مساله برنامه ریزی شود.

در مقابل برخی متخصصان هوش مصنوعی هم با چنین ایده ای مخالفت کرده و هشدار داده اند که مسئولیت اقدامات ربات ها باید متوجه طراحان و شرکت های سازنده آنها باشد و مسئول قلمداد کردن خود ربات ها منطقی نیست. قرار است این موضوع طی ماه های آینده توسط اتحادیه اروپا و برخی متخصصان و صاحب نظران این حوزه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 373067 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟