محققان دانشگاهی هواپیمای ضد صاعقه ساختند

محققان دانشگاهی معتقدند می توان با افزودن حسگرها و محرک هایی به هواپیما و ایجاد شارژ الکتریکی، خطر برخورد صاعقه با آن را کاست.

به گزارش نیواطلس، خلبانان همیشه تمایل دارند از تندبادها دوری کنند، با این وجود تخمین زده می شود هر هواپیمای تجاری سالانه یکبار با رعد و برق برخورد می کند.

هرچند این آمار چندان هشدار دهنده نیست اما مهندسان دانشگاه MIT با پشتیبانی بوئینگ تصمیم دارند این آمار را بکاهند. برای این منظور آنها تصمیم دارند هواپیماهایی با شارژ الکتریکی بسازند زیرا آنها در برابر رعد و برق مصون تر هستند.

هنگامیکه یک هواپیمای تجاری بزرگ با رعد و برق مواجه می شود ممکن است نوعی نور و سروصدای زیاد نیز به وجود بیاید اما خسارت کمی ایجاد می شود.

دلیل این خسارت کم آن است که یک هواپیمای معمولی با بدنه آلومینیومی معمولا در یک چارچوب یا قفس «فارادی» پرواز می کند. این چارچوب یک سیلندر توخالی فلزی است که نسبت به حوزه های الکتریسیته ساکن غیر قابل نفوذ به حساب می آید.

هنگامیکه یک هواپیما در مجاورت تندباد الکتریکی قرار می گیرد، بدنه آن دارای شارژ الکتریکی و در نتیجه دو قطبی می شود. یک سوی هواپیما دارای شارژ منفی و دیگری دارای شارژ مثبت می شود.

هنگامیکه این شارژ به اندازه کافی قدرتمند شود، جریان های قدرتمندی از پلاسما ایجاد می کند. این جریان قدرتمند می تواند مدار میان ابرهای دارای شارژ الکتریکی و زمین را ببندد و در نتیجه رعد و برق به هواپیما برخورد می کند.

به طور معمول این روند خسارتی ایجاد نمی کند اما از آنجا که بدنه هواپیما یک دست نیست و انواع مختلف آنتن، سیم کشی و ساختارهای دیگر در آن به کار رفته، نمی توان نسبت به احتمال وقوع آن غفلت کرد.

به هرحال محققان MIT معتقدند می توان با ایجاد یک شارژ الکتریکی موقت در هواپیما از این اتفاق اجتناب کرد.

ایجاد شارژ الکتریکی قبل از صاعقه سبب می شود شارژ کلی هواپیما به میزان بحرانی نرسد. برای این منظور می توان مجموعه ای از حسگرهای خودکار و محرک ها را به کار گرفت.

این حسگرها ایجاد هرگونه شارژ الکتریکی را رصد می کنند و محرک ها شارژ مخالف را به وجود می آورند. قدرت این شارژ فقط یک لامپ را می تواند روشن کند.

در ادامه محققان این دانشگاه یک مدل ریاضی از برخورد صاعقه با هواپیما ساختند. آنها متوجه شدند با شارژ هواپیما احتمال برخورد صاعقه کمتر می شود. اکنون آنها مشغول بررسی قابلیت های اجرایی این ایده هستند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 365510 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟