ابداع یک لنز چشمی خارق العاده

دانشمندان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت متالنز تک "single metalens " متداول شدند که قابلیت فوکوس بر طیف وسیعی از نور در یک نقطه با وضوح بالا را دارد.

به گزارش چاینا دیلی، بر خلاف دستگاه‌های نوری سنتی که طیف وسیعی از نور را با استفاده از لنزهای بزرگ و لنزهای منحنی چندگانه جمع می‌کنند، این فلزهای ساده در سطح مسطح با استفاده از نانوساختارها تمام ترکیبات نور را فوکوس می‌کنند.

به طور معمول هر طول موج نور در مواد با سرعت‌های مختلف در زمان متفاوت حرکت می‌کند که باعث ایجاد تصویر انحرافی به نام انحراف رنگی می‌شود.

محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از آرایه‌های نانوفین‌های دی‌اکسید تیتانیوم به طور مساوی بر طول موج نور فوکوس کرده و انحراف رنگی را از بین بردند.آنها واحدهای نانوفین‌های دوتایی تولید کردند که به طور همزمان سرعت موج‌های مختلف نور را کنترل کند.

نانوفین‌های دوتایی شاخص انکساری در سطح متقارن را کنترل می‌کنند و با تاخیر زمانی مختلف برای عبور نور از پره‌های مختلف میزان می‌شود تا تمام طول موج‌ها بتوانند در همان زمان به نقطه کانونی برسند.با این روش ضخامت و پیچیدگی طراحی در مقایسه با لنزهای استاندارد بی‌رنگ مرکب کاهش می‌یابد.

محققان این تحقیق، فدریکو کاپاسو استاد دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد و جان ا. پالسون از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی اظهار کردند: فلزات نسبت به لنزهای سنتی مزایای بیشتری دارند، همچنین به دلیل نازکی ساخت آنها آسان و مقرون‌ به‌ صرفه است.

محققان قصد دارند قطر لنز را به حدود یک سانتیمتر برسانند تا امکان استفاده از فناوری single metalens را برای واقعیت مجازی فراهم سازند تا موجب سودآوری در صنعت بازی‌های آینده و سایر بخش‌های صنایع شود.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 344869 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟