با دست رباتیک حس لامسه بازمی گردد

دانشمندان دانشگاه "یوتا" موفق شدند با یک بازوی رباتیک دارای حس لامسه امکان داشتن دست نزدیک به واقعی را برای افراد قطع عضو فراهم کنند.کوین والگامت در مصاحبه خود با واشنگتن پست نتایج یک جراحی تجربی را توضیح داد که طی آن یک بازوی پروتزی با الکترودها به اعصاب دست وی متصل شد. کوین والگامت که در دفتر املاک کار می­‌کند 14 سال پیش دست و بخش زیادی از بازوی خود را در یک سانحه برقی از دست داد و به همین خاطر داوطلب شرکت در این برنامه اجرایی از سوی دانشگاه یوتا شد.

والگامت می‌گوید: وقتی چیزی را در دست می‌گیرم آن را کاملا حس می‌کنم. وقتی می‌خواهم انگشتانم را حرکت دهم بلافاصله تکان می‌خورند. نمی‌دانم چگونه این حس را توصیف کنم ولی گویی دوباره دست دارم.دست و انگشتان این پروتز عصبی توسط ضربه­های عصبی کوین قابل کنترل است. محققان این برنامه به دنبال بازیابی حس لامسه بودند تا بیمار بتواند اشیاء را برداشته و کنترل نماید.

بودجه این پروژه از سوی سازمان پروژه­های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی(دارپا) تامین شد.محققان این پروژه دریافتند که افزودن حس لامسه به دست­های رباتیک مهارت­های حرکتی را بهبود می­‌بخشد و سبب کاهش درد "فانتوم" ناشی از فقدان یک عضو می­شود. درد فانتوم احساس ناخوشایندی است که بسیاری از افراد دچار قطع عضو با آن دست به گریبان هستند. ژاکوب جرج بیان کرد که با افزودن بازخورد حسی، یک حلقه بسته ایجاد می­‌شود که حالت بیولوژیکی حس لامسه را تقلید می­کند.

در این پروژه یک وسیله به صورت یک ردیف الکترودی متحرک در اعصاب بازوی والگامت مستقیما کار گذاشته شد. با اتصال این الکترودها در بازوی کوین، امکان کنترل راحت دست رباتیک فراهم شد به نحوی که بیمار می‌­توانست دست رباتیک را مشت نموده یا اشیاء را بردارد. سال­ها طول کشید تا این محققان توانستند با قرار دادن نقاطی بر روی دست که با فیبرهای عصبی مختلف در بازو مطابقت دارند، این حس­ها را در بازوی رباتیک ایجاد کنند.

والگامت بخاطر داشتن دست تازه‌­اش و کارهایی که می‌­تواند با آن انجام دهد از جمله برداشتن انگور بدون خرد کردن آن یا گرفتن دست همسرش خوشحال است. اما مهمترین علت شادی وی توانایی انجام کارهای شخصی است که همه برعهده داریم مثل قرار دادن یک بالش در رو بالشی.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 329765 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟