روشی نوین برای تولید پوشاک هوشمند

محققان موفق به تولید ماده جدیدی شده اند که با فشار و ضربه مکانیکی به آن می توان برق تولید کرد. این ماده باریک و منعطف و لاستیکی را می توان برای تولید کالاهای مختلف به کار برد.

به گزارش فیوچریسم، شرکت سوئیسی امپا تولیدکننده ماده یادشده مدعی است از آن می توان برای تولید پوشاک هوشمند، دستگاه تنظیم ضربان قلب Heart و غیره استفاده کرد. بدین منظور تنها کافیست ماده یادشده کشیده شده، فشرده شود یا به روش های دیگر تحت فشار قرار بگیرد.

تولید این ماده بر مبنای پدیده ای موسوم به پدیده پیزوالکتریک یا اثر فشار برقی انجام شده است. به همین منظور با اعمال نیروی خارجی، دوقطبی‌های موادی همچون سرامیک‌ها تحریک می‌شوند و میدان الکتریکی ایجاد می‌شود. وارونه کردن اثر نیرو (مثلاً از کششی به فشاری) جهت میدان را معکوس می‌کند.

از مواد پیزوالکتریک در مبدل‌ها و وسایلی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند یا برعکس استفاده می‌شود که از جمله آنها می توان به گرامافون، میکروفون‌ها، مولدهای ماوراء صوت و حسگرهای سونار اشاره کرد.

این قابلیت پیش از این تنها در کریستال ها وجود داشت، اما حالا برای اولین بار در موارد الاستیک هم به کار گرفته شده است. تولید این ماده در شرایط خاص آزمایشگاهی ممکن است و لذا هنوز تا تجاری سازی آن راه درازی در پیش است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 326717 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟